Facebook Collections skapar nya möjligheter för E-handlare
Facebook letar ständigt efter sätt att skapa en bekvämare användardimension för både fans och företag. Inom kort kommer alla företagssidor på Facebook kunna aktivera en Vill-ha-knapp eller Samla-knapp (Want) för sina produktbilder via funktionen Collections. Meningen med dessa är att du som besökare ska kunna indikera att du vill ha den aktuella varan genom att […]
Facebook letar ständigt efter sätt att skapa en bekvämare användardimension för både fans och företag. Inom kort kommer alla företagssidor på Facebook kunna aktivera en Vill-ha-knapp eller Samla-knapp (Want) för sina produktbilder via funktionen Collections. Meningen med dessa är att du som besökare ska kunna indikera att du vill ha den aktuella varan genom att klicka på den. Facebook håller just nu på att testa funktionen på ett fåtal företags fansidor.
Sju utvalda företag
Att bilder är det effektivaste sättet att skapa engagemang kring sina inlägg vet dom flesta företag om. För sju utvalda företag har nu fått möjligheten att utöka funktionen för sina bilder med hjälp av Vill-ha-knappen. För användarna innebär detta fler möjligheter än att bara gilla bilden. Man kan nu även visa att man vill ha produkten eller lägga till den i sin önskelista genom att klicka på en Vill-ha-knappen. Väljer man att samla på produkten kommer få en köplänk. Genom att klicka på länken kan sedan besökaren kan köpa produkten direkt på Facebook.
Facebook testar för närvarande ett par olika versioner av Collections för de olika företagen. Följer du Pottery Barn, Wayfair, Victorias Secret, Michael Kors, Neiman Marcus, Smith Optics eller Fab.com ska du kunna se någon form av Vill-ha-knapp på utvalda bilder. Exakt hur knapparna ser ut är dock svårt att säga eftersom deras utseende kan variera. Detta för att Facebook ska kunna spåra vilken version som fungerar bäst – både för företaget och användaren. Enligt TechCrunch är det dock endast en tredjedel av fansen som kan se knapparna och medverka i testet.
Företag behöver inte betala, för dagens version, av Collections. Dessa fungerar precis som vanliga inlägg. Vad framtiden har att utvisa kring eventuella kostnader återstår att se.
Collections kommer bli en intressant funktion att följa samtidigt som det blir intressant att se vilka vägar Facebook väljer att ta. Företag som sysslar med E-handel kommer självklart kunna dra nytta av funktionen. Frågan är bara när vi får se de första företagen i Sverige som får tillfälle att nyttja denna möjlighet att testa funktionen.
Bildmaterialet kommer från TechCrunch