Facebook för B2B-företag
Det är många företagare som funderar över om det finns någon nytta i Facebook för ett B2B företag. Jag skulle vilja påstå att Facebook är ett unikt verktyg för alla företag när det kommer till att kontakta och utbilda företagets målgrupp på ett sätt som varken hemsida eller blogg kan matcha. Tricket är bara att försöka […]
Det är många företagare som funderar över om det finns någon nytta i Facebook för ett B2B företag. Jag skulle vilja påstå att Facebook är ett unikt verktyg för alla företag när det kommer till att kontakta och utbilda företagets målgrupp på ett sätt som varken hemsida eller blogg kan matcha. Tricket är bara att försöka komma på ett meningsfullt innehåll som människor vill dela, och som de sedan vill återkomma till igen och igen.
Med inspiration från machable.com tänkte jag här sammanställa några punkter för hur ni som B2B företag kan komma att använda Facebook i samarbetet med B2B kunder.
Bli en naturlig källa till kunskap
Sprid er expertis och kunskap. Sammanfatta de viktigaste branschnyheterna och komplettera med intressanta kommentarer, lägg ut webbinarier och utbilda era kunder. Interagera med era kunder och hjälp dem med att lösa sina affärsproblem. Ge helt enkelt bort de rätta svaren och gör er sida till den självklara platsen att gå till för insikt och information om er bransch.
Bjud in till diskussion
Tidigare har det varit svårt för era kunder att interagera med varandra. Som marknadsförare har det dessutom varit ännu svårare att veta hur kunderna använt era produkter. Idag kan ni använda Facebook för att bjuda in era kunder till diskussion. Be om tips och fråga om vad de tycker och få direkt feedback på nya produkter. Kom dock alltid ihåg att återkoppla och tacka för åsikte. En summering av kundernas idéer lägger alltid en bra grund för fortsatt engagemang.
Ta ’loggen’ vidare
Det finns idag en mängd applikationer som tillåter mer än bara inlägg på i er logg. Säljer ni B2B-produkter online kan ni se till att lägga in en möjlighet att hitta direkt till er e-handelsplats. Det finns även flertalet applikationer som gör att ni kan lägga ut speciella erbjudanden till era Facebook fans.
Personifiera företaget
Jag har tidigare varit inne på området samtalston. Att er position på marknaden ska bestämma vilken person ert företag är och vilken samtalston ni ska använda er av. De flesta som besöker Facebook är trots allt där för att ha roligt och interagera med vänner. Så även om er samtalston behöver vara affärsmässig är Facebook plattformen där ni har möjlighet att ge ert företag en personlighet och ansikte. Lyft upp vad ert företag gör i samhället eller till stöd för en viss orsak eller ta med er kunder bakom kulisserna.
Detta är bara några exempel på hur företag kan komma att samarbeta med B2B-kunder men jag är dock övertygad om att det finns flertalet andra. Har ni några bra exmpel på hur ni jobbar med dem är ni varmt välkomna att bidra med dem.