Facebook satsar på köp i mobilen
Med testkörning av nya funktioner som ett rent odlat shopping-flöde, dynamiskt produktannonsering och nya annonsformat vill Facebook förenkla köpprocessen i mobilen. En blick på mobilen för att scanna av nyhetsrubriker, inkomna mail eller nyhetsflödet i Facebook-appen är ett scenario med hög igenkänningsfaktor. Enligt rapporten Svenskar och Internet 2014 ägnar vi allt mer tid åt mobilen och […]
Med testkörning av nya funktioner som ett rent odlat shopping-flöde, dynamiskt produktannonsering och nya annonsformat vill Facebook förenkla köpprocessen i mobilen.
En blick på mobilen för att scanna av nyhetsrubriker, inkomna mail eller nyhetsflödet i Facebook-appen är ett scenario med hög igenkänningsfaktor. Enligt rapporten Svenskar och Internet 2014 ägnar vi allt mer tid åt mobilen och bland apparna vi använder är Facebook är den mest populära.
Vid sidan om att hålla kontakten med vännerna har Facebook också blivit en plattform för att introduceras och få en känsla för varumärken. I sin blogg berättar Facebook att deras studier visar att närmare hälften av Facebookanvändarna tittar efter produkter via Facebook; i nyhetsflödet, på företagssidor eller i grupper. Men vägen från att hitta en produkt i mobil-appen till att köpa den kan vara lång och tålamodsprövande. För många steg, för lång laddningstid och landningssidor som inte är mobilvänliga gör att man löper risk att tappa kunden någonstans på vägen. Med de nya annonseringsmöjligheterna ska riskerna minimeras. Facebook beskriver syftet med de nya annonserna som tvådelat; att göra det lättare för användarna att upptäcka produkter och samtidigt förenkla för företag att driva affärer via mobilen. Resultatet är tre nyheter att hålla utkik efter:
Shopping-flöde
En av nyheterna som Facebook testkör just nu är ett renodlat shopping-flöde. Flödet kommer att finnas bland favoriter i menyn i Facebook-appen. Tanken är att lyfta fram butikers bilder och inlägg om produkter för att göra det enklare för användarna hitta, dela och köpa produkter. Vilka produkter som visas i flödet kommer att styras av användarnas intressen och vad de gillat, det berättar nyhetstidningen TechCrunch som intervjuat Emma Rodgers som ansvarar för produktsmarknadsföring på Facebooks mobil-app.
Dynamisk produktannonsering
Facebook har sedan tidigare introducerat möjligheten att annonsera produkter i nyhetsflödet genom en så kallad karusellannons där användaren kan bläddra fram flera produktbilder. Nu öppnar de även för dynamisk produktannonsering. Det innebär att annonsören laddar upp hela sin produktkatalog och sedan överlåter till Facebook att visa de mest relevanta produkterna baserat på den enskilde användarens intressen.
Canvas
Facebook testar just nu även ett annonsformat som de kallar canvas och som ska förbättra användarupplevelsen för den som vill veta mer om företaget eller produkten som annonseras. När användaren klickar på annonsen i mobil-appen visas en helskärmsversion där det är möjligt att bläddra genom olika produkter. Facebook har tidigare testkört en köpknapp som gör det möjligt att handla varor direkt från Facebook men denna används inte i canvasannonserna, istället hänvisas användarna till butikens hemsida. Till TechCrunch uppger Facebook att fokus för canvasannonsen är på möjligheten att upptäcka och utforska produkten direkt i mobilen, snarare än på köpet.
Att göra det lättare för annonsörer att driva affärer samtidigt som användarna får se mer relevanta annonser är välkomnande nyheter. Vi väntar med spänning på att se resultatet av Facebooks testkörning.