3 punkter för en lyckad strategi på Facebook
Okej – ditt företag har tagit beslutet att engagera sig i de sociala medierna. Sedan då? Har ni någon strategi? Vet ni vem, vad, hur och när ni ska engagera er eller hur ni för den delen SKAPAR ett engagemang? Det finns idag en uppsjö av sammanställda råd och tips kring hur ert företag lyckas […]
Okej – ditt företag har tagit beslutet att engagera sig i de sociala medierna. Sedan då? Har ni någon strategi? Vet ni vem, vad, hur och när ni ska engagera er eller hur ni för den delen SKAPAR ett engagemang?
Det finns idag en uppsjö av sammanställda råd och tips kring hur ert företag lyckas med de sociala medierna. Vissa har konkreta råd till företagsbloggen medan andra har ett bredare fokus för sociala medier i stort.
Själv tycker jag att Facebook är en väldigt intressant spelplan. Men istället för att uppfinna hjulet på nytt, vill jag istället bidra med att ’förädla’ informationen som redan finns. Därför har jag här sammanställt några av mina favoritpunkter när det kommer till en lyckad facebook strategi. Här kommer de 3 första punkterna:
1. Nyttan?
Innan ni loggar in på Facebook bör ni självklart ha svar på var nyttan ligger med ett Facebook konto för ditt företag.
Ha svar på frågan; Varför ska ni synas på Facebook?
Vill ni etablera varumärket eller ser ni en möjlighet till att få en direkt och snabb feedback på era produkter eller tjänster från konsumenterna?
Oavsett vad er anledning är blir det självklart betydligt lättare för er att klargöra HUR ni ska agera om ni först och främst har ett syfte med er närvaro.
Genom att ha nyttan klar för er själva kan ni även tydligt formulera vad era facebook fans kan förvänta sig av er sida. Dessutom kan ni även tydligt förmedla vad ni förväntar er av era fans, vilket skapar en mer positiv upplevelse för fansen samt definierar vilka ’förhållningsreglerna’ är inne på sidan.
2. Vad, Hur och Vem?
Bestäm vad ni ska säga och hur ni ska säga det. Låt er position på marknaden bestämma vilken person ert företag är och vilken samtalston ni ska använda er av. En viktig del att ta hänsyn till inom denna punkt är vem som säger det. Helt enkelt rätt person på rätt plats vid rätt tid och med rätt utrustning. Vill ni utnyttja Facebook som kundtjänst, bör ni rimligen sätta en person från kundtjänst på att besvara kundernas frågor och funderingar, inte er marknadschef. Är dock ert syfte med Facebook att marknadsföra nya produkter är er marknadschef rätt person för jobbet.
Viktigt är dock att klargöra alltifrån vad som får sägas till vilka befogenheter personen har som sköter konversationen.
Vidare är det självklart även viktigt att Facebook blir en del av helhetsupplevelsen av varumärket. Samma bild som ni förmedlar i övriga kanaler bör ni även förmedla på Facebook.
Era fans på Facebook ska ju känna igen sig även där. Utöver den skriftliga informationen bör ni därför även utnyttja Facebooks funktioner för att ladda upp bilder etc för att skapa en bekant miljö för nya besökare.
Utöver Facebooks begränsade funktioner finns även möjligheter till att skapa egna program eller flikar som överrensstämmer med företagets profil.
3. Håll er uppdaterade
För era nya besökare är ni intressanta om ni som företag är håller er uppdaterade. För era befintliga besökare är det istället en anledning till att fortsätta följa er. Undvik dock att enbart använda er av Facebook för att marknadsföra er själva. Hitta en bra intervall för uppdateringarna och rätt mix mellan underhållning och PR-inlägg. En rekommendation är att 80% ska vara underhållande och informativt medan enbart 20% bör vara inlägg om företagets produkter eller tjänster. Listening first selling second.
Eftersom Facebook, till skillnad från andra sociala medier redan befinner sig på ett väldigt personligt plan är det även viktigt att skriva era inlägg med en personlig ton för att skapa förtroende och lojala kunder. Besökarna vill känna att de får en kontakt med personen bakom varumärket.
I nästa inlägg tar tittar jag vidare på punkter som berör vikten av att skapa dialog samt hur ni får er information att sprida sig vidare utan att själva behöver lyfta ett finger.
Sist men inte minst Eric Qualmans kloka ord:
We don’t have a choice whether we do social media; the question is how well we do it.
Källor:
http://www.slideshare.net/Webbanalys/sociala-media
http://www.web-strategist.com/blog/category/facebook-strategy/
http://www.driva-eget.se/-540241