Facebooks Instant Articles blir tillgängligt för WordPress
Facebooks nya publiceringstjänst Instant Articles kan nu användas av alla som har en blogg i WordPress. Möjligheten har redan släppts genom en plugin i WordPress. Nyheten kommer att lanseras stort den 12 april i samband med Facebooks utökade lansering av Instant Articles. Därmed tar Facebook ett stort steg mot det ursprungliga målet att göra Instant Articles […]
Facebooks nya publiceringstjänst Instant Articles kan nu användas av alla som har en blogg i WordPress. Möjligheten har redan släppts genom en plugin i WordPress. Nyheten kommer att lanseras stort den 12 april i samband med Facebooks utökade lansering av Instant Articles. Därmed tar Facebook ett stort steg mot det ursprungliga målet att göra Instant Articles tillgängligt för alla publicister.
Stort genomslag
Instant Articles används redan av flera större publicister men genom att släppa lösningen som en gratis plugin för WordPress blir det också möjligt för mindre publicister och bloggare att publicera innehåll genom Instant Articles. Den nya pluginen har potential att få stor effekt då WordPress publicistplattform står för mer än 25 procent av sajterna på webben.
Fortsatt utveckling
Pluginen har byggts av norska Dekode i samarbete med Facebook och Automattic, som är WordPress moderbolag, och har testats av en mindre grupp publicister på WordPress. I lösningen kommer det att finnas inbyggda funktioner, såsom automatisk videouppspelning och möjlighet att trycka för att zooma bilder, för att förbättra hur innehållet presenteras. Genom att släppa pluginen med öppen källkod vill Facebook och Automattic också uppmuntra användare att delta i den fortsatta utvecklingen av den.
Om Instant Articles
Instant Articles ger publicisten möjlighet att lägga ut artiklar som öppnas av användarna direkt i Facebooks app via iPhone eller Android. Native-lösningen ska förbättra användarupplevelsen genom att Instant Articles laddar upp till tio gånger snabbade än vanliga webbartiklar och genom att artiklarna är skapade och optimerade för mobilen. Publicisterna har möjlighet att själva sälja annonser som visas i artiklarna eller att använda sig av Facebooks eget annonsnätverk.
Källor: Facebook media, Facebook Instant Articles, WordPress blogg och Dekode