Facebooks nya mätverktyg
Efter att ha omarbetat sitt analysverktyg Insights släppte nyligen Facebook ett nytt mätverktyg som ger oss möjligeten att mäta engagemanget som finns och skapas på en Facebook sida. Mätverktyget ’People Talking About’ visar dels antal personer som inteagerar med innehållet genom att exempelvis gilla, kommentera, dela med sig informationen, svara på en eventförfrågan etc. Andra […]
Efter att ha omarbetat sitt analysverktyg Insights släppte nyligen Facebook ett nytt mätverktyg som ger oss möjligeten att mäta engagemanget som finns och skapas på en Facebook sida.
Mätverktyget ’People Talking About’ visar dels antal personer som inteagerar med innehållet genom att exempelvis gilla, kommentera, dela med sig informationen, svara på en eventförfrågan etc.
Andra mätpunkter, som förvisso är designade för adminstratörer, handlar om likes, hur många vänner dina fans har samt en omvärldsbevakning över den virala spridningen en sida fått under den senaste veckan på Facebook. Med andra ord ges möjligheten att numera se hur ett meddelanden påverkar andra på Facebook, utöver just fansen till själva sidan.
Benchmarketing
I och med detta nya verktyg blir det alltså allt viktigare att bry sig om vad man faktiskt publicerar på sin Facebook sida. People talkong about är alltså det perfekta mätverktyget för att utvärdera sitt eget arbete, men även konkurrenteras. Siffran över engagemanget på sidan är nämligen något som kommer vara offentligt, vilket gör detta till en utmärkt möjlighet att spana lite på hur konkurrenterna lyckas med sina Facebook satsningar. Detta gör det ju dock ännu mer viktigt att faktiskt ha en strategi för hur man får sina fans att reagera på aktiviteterna på Facebook sidan. Facebook själva hoppas ju även självklart på att detta drag ska få företagen att vilja satsa mer på sin marknadsföring på Facebook.