Fem saker du behöver veta om Facebookannonsering

3

Publicerad 10 april 2015, 16:04 av Viva Media

Du har Facebook, alla du känner har Facebook. Du har kanske hört att marknadsföring på Facebook ger bra resultat och leder till affärer med nya kunder. Du kanske till och med har funderat på att själv annonsera där. Då ska du fortsätta läsa. Vi har nämligen samlat fem saker du behöver veta om Facebookannonsering och hur det kan gynna ditt företag.

1. Dina kunder – både nuvarande och blivande – finns på Facebook

Det som började som ett relativt litet nätverk bland studenter på Harvard University för elva år sedan, är numera världens största sociala plattform. Facebook har i dag över 1,4 miljarder aktiva användare över hela världen. I Sverige är antalet aktiva användare uppe i 5,7 miljoner och siffran fortsätter att växa. Dessutom uppger 59% i en omfattande undersökning av IBM bland över 30000 personer i 16 länder att Facebook och andra sociala medier är en viktig del i deras köpprocesser. Med andra ord: Det är väldigt troligt att de du vill göra affärer med finns på Facebook.

 

2. Dina konkurrenter finns på Facebook

Facebookannonsering blir allt mer populärt och fungerar bättre och bättre. Under det tredje kvartalet 2014 ökade konsumenternas klickfrekvens på Facebookannonser med 195% i jämförelse med samma kvartal 2013. Tittar vi specifikt på näthandlares annonser ser vi att ökningen var på hela 205%. Detta beror till stor del på Facebooks ständigt pågående arbete med att höja kvaliteten på annonseringsmöjligheterna för dig som företagare.

När annonskvaliteten ökar blir annonserna på Facebook självklart mer relevanta för användarna. I och med detta tätnar konkurrensen bland företag som inser värdet i Facebookannonsering. Därför blir det allt viktigare för dig som företagare att visa din målgrupp vad just ditt företag erbjuder – och varför kunderna ska välja dig framför konkurrenterna.

 

3. Facebook låter dig skräddarsy annonseringen

Inriktningsmöjligheterna för marknadsföring på Facebook är väldigt stora. Tack vare den information som användarna själva angett – genom saker de till exempel skrivit, delat och gillat – kan du precisionsanpassa dina annonser. Det innebär att du kan rikta din marknadsföring precis mot den målgrupp som du vet är intresserad av dina tjänster eller produkter.

Annonserna kan också anpassas i många olika sorters format, beroende på vad du vill uppnå. Du kanske vill sälja mer av en viss produkt eller tjänst? Kanske vill du främst stärka ditt företags varumärke? Eller vill du kanske visa upp och påminna om en produkt som en konsument tittat på i din nätbutik, men ännu inte köpt?

Du kan även låta nyheter om ditt företag och kommande evenemang, till exempel produktlanseringar, rekommenderas på ett naturligt sätt i dina potentiella kunders nyhetsflöden.

Dessutom kan annonseringen på Facebook anpassas efter de enheter som dina konsumenter använder – smarta telefoner, läsplattor eller datorer.

 

4. Allt kan mätas på Facebook

Alla engagemang kring din Facebookannons – till exempel gillningar, kommentarer, visningar, videouppspelningar och klick som leder till din hemsida – loggas och kan på ett detaljrikt sätt redovisas. Det innebär att du får en tydlig överblick över det värde som varje annons genererar, mätt i försäljning eller andra viktiga nyckeltal. Utifrån denna information kan du se vilken annonsinriktning och vilket annonsformat som fungerar bäst för ditt företag – och därmed satsa din marknadsföring på annonsering som ger maximal avkastning på varje investerad krona.

 

5. Du bestämmer kostnaden helt själv

Med Facebookannonsering betalar du aldrig för något annat än konkreta, mätbara resultat: faktiska visningar, klick och andra interaktioner med din annons.

Det finns heller inga krav på hur mycket du behöver budgetera. Istället kan du med fördel välja en nivå som är helt anpassad efter ditt företags förutsättningar. Med ett exakt start- och slutdatum samt en på förhand bestämd budget för all din marknadsföring på Facebook kan du själv styra exakt vad annonseringen ska kosta. Med andra ord: full kontroll.

 

Jonathan Zetterberg

Senior Campain Manager

Viva Media Group

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy