Fem trender inom PPC 2015

Det är ett nytt år och vi kämpar för fullt med att lära oss skriva 2015 istället för 2014 på tangentbordet. Med ett nytt år kommer även nya möjligheter och nya trender och vi tänkte blicka framåt och försöka förutse några av de trender som vi tror vi kommer se inom PPC under 2015.   […]

Publicerat
Inlägg SEM

Det är ett nytt år och vi kämpar för fullt med att lära oss skriva 2015 istället för 2014 på tangentbordet. Med ett nytt år kommer även nya möjligheter och nya trender och vi tänkte blicka framåt och försöka förutse några av de trender som vi tror vi kommer se inom PPC under 2015.

 

1. Mobil trafik

Detta är kanske inte något nytt egentligen då vi såg en kraftig ökning av mobiltrafiken under 2014. Det vi kan vara säkra på är att den kommer att öka ännu mera under 2015 och att det blir allt viktigare att ta hand om den trafiken.
Vi tror att trenden framåt blir att man sätter upp ännu tydligare strategier kring den mobila trafiken för att försöka fånga upp de som söker vid exakt rätt tillfälle.

 

2. Ökade klickpriser

Vi ser en ständig ökning på klickpriser i takt med att fler och fler upptäcker möjligheterna med PPC. Detta gäller inte minst Google AdWords där klickkostnaden ökar i takt med att konkurrensen höjs hela tiden.
Detta gör att man måste vara ännu mera noggrann med sökorden i sitt konto. Mer generella sökord som fungerade bra och hade rimliga klickkostnader för två år sedan kan nu bli för dyra. Allt fler väljer att möta upp de som söker längre fram i köpprocessen.

Ökade klickpriser

 

3. CRO

Conversion Rate Optimization kommer att bli allt viktigare under 2015. När vi har vässat vårt konto så mycket som möjligt är användarupplevelsen nästa stora steg. Detta är något som vi tror fler och fler kommer att lägga vikt vid för att få ut mer av sin onlineannonsering. För om konkurrens och priser ökar så måste vi bemöta det på bästa sätt och samtidigt försöka öka konverteringsgraden så att annonsering blir effektivare.

Lägg där till den mobila upplevelsen. Idag förutsätter vi nästan att en hemsida ska vara anpassad för den enheten vi väljer att surfa med. Oavsett om det är mobilen, surfplattan eller datorn. Om hemsidan vi besöker inte fungerar smidigt och levererar en bra upplevelse så finns det flera andra sidor som gör det och som vi som användare förmodligen kommer att välja istället.

 

4. Mer dynamiska annonser

Google har redan släppt en funktion för AdWords som låter annonsören sätta in ett slutdatum för exempelvis ett erbjudande i annonserna. I annonstexterna räknar Google sedan ner dagarna som är kvar innan erbjudandet är över.

För större företag och byråer kommer detta att vara ännu tydligare med hjälp av olika typer av mjukvaror där annonser kommer att presentera så mycket information som möjligt om det vi söker efter. Det kan handla om det exakta priset, hur många produkter som finns i lager, leveranstider eller om vi söker efter något i kombination med en geografisk plats, så får vi full information om detta i annonstexterna som presenteras.

Detta är inget nytt, det finns redan, men vi tror att det kommer växa ännu mera för att ge oss som söker en så korrekt uppfattning som möjligt av vad vi kan förvänta oss om vi klickar på annonserna. Även detta är ett sätt att öka konverteringsgraden för att få en bättre ROI på annonseringen.

 

5. Facebook Atlas

Det har snackats en hel del om detta och vi tror att 2015 är året då det kommer att gå in och ta marknadsandelar. I första hand kommer det vara större annonsörer och byråer som kommer att använda detta.
Det ”nya ”sättet att annonsera över flera olika plattformar; där spårning utan cookies ger möjlighet att följa upp mobiltrafiken, samt mätbarhet genom olika kanaler – online till offline – är möjligheter som gör detta väldigt intressant.
Att det sedan är en sådan stor aktör som Facebook som står bakom projektet gör att vi tror att det verkligen kan få en genomslagskraft.

 

Facebook klick