Få har förstått marknadsföringens stora förändring

3

Publicerad 23 mars 2011, 08:03 av Viva Media

Du kan vart som helst i världen när som helst starta en egen butik. Det som har förenklat det hela är att du numer inte behöver investera i en fysisk lokal, med allt vad det innebär. E-handelsplats ger helt andra förutsättningar och till en viss del förenklar vissa moment. Men få har förstått den stora förändringen angående marknadsföringen av fysiska butiker kontra e-handelsplatser.

Fysisk butik vs. E-handel

Allt för många tror idag, att på samma sätt som det strömmar in kunder i sin fysiska butik. Är flödet av kunder densamma i en digital butik, det strömmar ju in kunder i min butik som ligger på gatan intill stationen, eller på den stora gågatan. Det räcker med att sätta upp en skylt ‘Klipp dig här’, eller ‘Skobutiken’. Samtidigt som man investerar i traditionell marknadsföring (tidningar, lokala, DM, kataloger m.m.)

Men Leo som söker efter ‘väskor’ bosatt i Vetlanda hittar inte butiken som säljer väskor beläget lokalt i Vetlanda. Han får istället fram väskan.com, bagsandfashion.com etc, etc. tillsammans med 18 andra förslag när han söker på exempelvis Google. Vad hjälper det här då väskbutiken i Vetlanda?

Huvudsakliga målgruppen på Internet

Har de flesta missat totalt när man startar sin försäljning via Internet. Det många gör är att man missar en stora massan. Faktum är, att så många som 7 av 10 använder sökmotorer (tex Google) enligt *undersökning för att söka efter information eller få inspiration innan man ska handla på Internet. Här är det en stor förändring som få har förstått, exempelvis så ger grafiska annonser inte i närheten till så många besök som sökmarknadsföring gör. Häri har grafiska annonser fått en helt annan innebörd som anspelar mer på varumärkesbyggande marknadsföring än tidigare. Exempel på skillnaden mellan ‘banner’ och ‘sökmarknadsföring’ kan du läsa i min artikel Varför sökmotoroptimering.

E-barometer 2010 Q2

Det ska twittras, facebooka och få länkar

Förvirringen sker framför allt när man marknadsföring sin e-handel på samma sätt som man marknadsföring sin fysiska butik. Det startas e-handelsbutiker där det förväntas att ‘kunder’ ska hitta dit, precis på samma sätt som kunder hittar till fysiska butiker. Med hjälp av samma marknadsföringsstrategi man har för att marknadsföra sin fysiska butik.

Man ombeds av säljare att förskansa sig länkar till sin hemsida och vara social på Internet för att synliggöra sig där 70% inleder köpprocessen inför ett köp på Internet. Häri ska det twittras och länkas från andra sajter, men vad ska man säga på facebook och twitter?

Jag vill istället vända på det och fråga, har du tid att prata med dina kunder? Om du har det så bör du kommunicera med dina potentiella kunder och dina kunder där diskussionen äger rum. Och för att göra det gäller det att våga ta steget. Sätt av en helg och prioritera sociala medier som ett kommunikationsmedel. Till en början kan man börja med att använda Facebook och eller twitter som en support tjänst. Då lär man sig hur plattformarna fungerar och efter en tid kan man använda verktygen i marknadsföringssyfte.

För att tjäna pengar via Twitter som ett exempel så måste det finnas en anledning för ‘kunder’ att följa dig. Dell som har gått ut med information om att de tjänar pengar via twitter som ett exempel ger ut rabattkoder via twitter. Är man intresserad av Dell:s produkter så blir det helt enkelt naturligt att följa dem. Dvs det finns en nytta med att följa Dell.

Trafik på sitt varumärke

Är ändå nog så viktigt så det ena utesluter inte det andra. Enligt en undersökning som Engine ready har gjort, påvisar att trafik på sitt varumärke läser fler sidor, och större andel av besöken slutför ett köp. Det innebär att man absolut inte ska lägga all sin energi på sökmarknadsföring utan även ska ha resurser för att öka sitt varumärkeskännedom.

Nicklas Larenholtz. Oberoende skribent Sökkonsulterna.

*Källa: E-barometern 2010 Q2. sid.5 (Länk)

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy