Förbättrade matchningsalternativ i Adwords

’Why work harder when you can work smarter’. Detta är lite grunden när Google snart lanserar en förbättring av sina matchningsalternativ på sökorden. Det hela handlar om att Google nu kommer att hjälpa oss att få en bredare synlighet som kan leda till fler klick och kunder utan att man i praktiken behöver göra så […]

Publicerat
Inlägg SEM

’Why work harder when you can work smarter’. Detta är lite grunden när Google snart lanserar en förbättring av sina matchningsalternativ på sökorden.
Det hela handlar om att Google nu kommer att hjälpa oss att få en bredare synlighet som kan leda till fler klick och kunder utan att man i praktiken behöver göra så mycket mer arbete. Snarare tvärtom.

Tar med felstavningar

När jag håller utbildningar får jag ofta frågan om jag tycker att man ska ta med felstavningar på sökord i sin sökordslista för Adwords. Självklart tycker jag att man ska göra detta eftersom Adwords är ett smidigt sett att fånga upp de som råkar stava fel utan att du behöver att visa det utåt genom att skriva ut det i själva annonstexten eller i texten på din hemsidan. Men ofta är det svårt att veta hur folk ’råkar stava’. Några klassiska stavfel är Hotell vs. Hotel eller Konferens vs. Konferans. Men jag behöver bara gå till mig själv för att hitta två ord som jag stavar fel till när det går lite för fort på tangentbordet. Ordet Faktura råkar ofta bli Fatkura istället och Kalmar blir allt för ofta Kamlar istället.

Men med de nya och förbättrade matchningsalternativen kommer Google att hjälpa oss ta med även felstavningar även om vi bara lägger med rätt stavning på sökordet i vår sökordslista. I de exempel som Google lyfter fram är det främst både matchningar mot ord i både singular och plural samt stavningar där man missar att stava med ck. Så i skrivande stund är det lite oklart om en annons visas om jag skriver Fatkura istället för Faktura.
Ändringarna kommer i mitten av maj 2012 och kommer att gälla för Exakt matchning och Frasmatchning. Men redan nu kan du gå in i ditt konto och titta under kampanjinställningarna för att se om ditt konto kommer ta del av den kommande förändringen. Där kan du även aktivt välja hur du vill att kampanjen ska matcha dina sökord.

Lite merarbete

Men detta kommer nog att kräva att man verkligen följer upp vilka ord som Google matchar och lägger till negativa sökord för att få så rätt visningar och klick som bara möjligt. Detta är inget nytt på något vis utan något som man absolut bör göra för att kunna få ett effektivt Adwords-konto. Men nu kan det bli ännu viktigare att hålla koll på detta så att du inte får betala för klick som matchas på felstavningar som inte är relevanta för dig. Exakt hur det kommer att fungera fullt ut vet vi inte innan vi verkligen fått testa det.
Frågan är hur och om Google har kunnat täcka in alla felstavningar. Jag har en känsla att detta kommer att byggas på hela tiden. Vad händer om jag råkar skriva Tack istället för Tak? Dessa orden är semantiskt lika varandra men har helt olika betydelse. Kommer jag att se annonser som är kopplade till Tak ändå?

Jag kan även tänka mig att flera konton kommer se att de är begränsade av budget. Anledningen är ganska enkel, Google kommer ju att matcha sökorden på flera kombinationer som leder till fler visningar och då krävs det även en större budget för att kunna ta del av alla visningar. Men min personliga reflektion är att detta bara kommer att hjälpa annonsörer att på ett enklare sätt hitta de sökorden som deras potentiella kunder använder.

Vad är era tankar kring förändringen?