Förbättrade platslänkar/sitelinks

2

Publicerad 07 mars 2012, 14:03 av Viva Media

Att använda platslänkar till sina AdWords-kampanjer kan vara väldigt användbart. Både för att göra annonsen mer synlig och för att få in lite extra information i annonsen. Klickfrekvensen på en annons blir enligt google ungefär 30% högre med platslänkar än de utan.

 

Vad är förbättrade platslänkar?

Nu har google förbättrat platslänkarna så att annonsen kan sticka ut ännu mer. Det fungerar så att texten i dina annonser ska vara nära relaterade med de platslänkar man har lagt till. På så sätt kommer dina andra annonser du har i ditt konto kunna synas under din annons. Har lånat exempelbilder från google nedan:

Säg att du skapat denna annonsen med platslänkar:


Säg också att ditt AdWords-konto innehåller dessa annonser:


Eftersom texten i dina annonser är relaterade till dina platslänkar kan google nu lägga till extra information till platslänkarna så som bilden nedan visar:

 

Kort sagt är kriterierna för att google ska visa förbättrade platslänkar till din annons:

  • Att din annons ska synas i topp ovanför den organiska träfflistan.
  • Att du har annonser i ditt konto som matchar dina platslänkar.

 

Enligt tester får en annons med förbättrade platslänkar fler klick än en annons med vanliga platslänkar. Jag tror anledningen till att den får fler klick är att den potentiella kunden direkt ser det ser ännu mer relevant information och då väljer att klicka direkt. Det ska bli väldigt spännande att testa detta och mäta utfallet.

Är det någon som redan har testat detta och har någon uppfattning om skillnaderna och utfall?

 

Mer om detta kan ni läsa här: http://support.google.com/adwords/bin/answer.py?hl=en&answer=2375416

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy