Tips och råd, förbered dig på Google Instant

Google Instant är den näst kommande stora uppdatering från Google, som syftar till att man får fram ett sökresultat automatiskt vartefter du skriver i bokstäver i ett ord/fras. Det här har man redan implementerat i Google.com som ett exempel. När som helst kommer det även implementeras i Sverige, enligt uppgifter från Google. I och med […]

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

Google Instant är den näst kommande stora uppdatering från Google, som syftar till att man får fram ett sökresultat automatiskt vartefter du skriver i bokstäver i ett ord/fras. Det här har man redan implementerat i Google.com som ett exempel. När som helst kommer det även implementeras i Sverige, enligt uppgifter från Google.

I och med Google Instant ska man vara förberedd på att det kan ske några förändringar när det gäller trafik från den organiska listan på vissa ord/fraser. Tidigare var man tvungen att optimera sin webbsajt för att synas på vissa ord. Men nu kan erkända varumärken synas i sökresultatet utan optimering på hemsidan för vissa fraser. Google lägger nämligen mycket stor vikt hos ”varumärken”.

Nytt resultat automatiskt efter varje bokstav

Det som är den stora förändringen är att resultatlistan uppdateras vart efter du fyller på med bokstäver i ordet du skriver. Utöver det gissar Google åt dig och ger dig ett resultat innan du har skrivit hela ordet.

Är du beredd på (förändringen?)

Ett exempel som vi kan titta på är ordet Toys (Leksaker) på Google.com. När jag skriver Toys i Google.com kommer ett sökresultat upp ”ögonblickligt”. Men lägg märke till att Google gissar frasen ”Toys r us”, redan vid de två första bokstäverna i ordet. Som jag förklarade innan får man ett resultat automatiskt utan att jag behövde skriv hela ordet och därefter klicka på sök som vi tidigare har gjort (eller trycker på enter).

Med andra ord har Toys r us en stor fördel gentemot hur det fungerade tidigare. Skriver du Toys på Google.com och klickar på sök får du ett helt annat resultat, förmodligen det resultat som dök upp innan Google Instant fanns på Google.com. Förmodligen så har de som tidigare drev trafik på ordet Toys med sin andra, tredje och fjärde placering minskat. Exempel på de som kan ha fått minskad andel trafik är thetoyshop.com och etoys.com eftersom man måste skriva Toys och därefter klicka på sök.

Ett exempel på Svenska

Vi kan testa med frasen Leksaker på Google.se. När vi söker så får vi fram ett par förslag som kallas Google Suggest. Leksaker på nätet, leksaker online osv.

Min tes är att vissa som tidigare drev trafik på Leksaker utöver Lekmer.se kommer få minskad andel trafik. Eftersom jag får fram ’Leksaker’ efter de tre första bokstäverna. Ett annat scenario är att ”Leksaker på nätet” eller ”leksaker online” skulle kunna öka istället. Google har  ’varumärkesprioritering’ i sökresultatet som man ska ta hänsyn till, vilket kan vara till Lekmer.se:s fördel. (Google skulle kunna gissa Lekmer vid de tre första bokstäverna när man tänker skrivaLeksaker).

Magnus Bråth som arbetar med internationella bolag i större utsträckning har tittat på exakt samma sak och får fram liknande tes i sin analys om Google Instant.

Åtgärd, tips, råd.

PR blir i och med Google Instant allt viktigare eftersom varumärken prioriteras. Grundläggande sökmotoroptimering finns fortfarande kvar men du måste anpassa dig efter användarnas beteende under sökprocessen. Som påverkar sökorden/nyckelordens forskningsprocess.

Ett extremt fall är BP varvid när jag skriver BP och sen tänker skriva ”oil” hinner jag inte mer än skriva bokstaven ”o” innan det blir ett katastrofalt sökresultat. Här måste BP arbeta med PR, och få oss användare att Google något annat om BP som tillslut tycker upp i ”Google suggestion”.

Förändringen innebär ekonomiskt

Det kommande år rekommenderar jag att man budgeterar för eventuella förändringar när det gäller sökmarknadsföring. Det kan krävas mer resurser i sökordsanalys, kartlägga beteendeförändring idyl. Så mitt tips är att man lägger till eller sätter undan några procent av sin sökmarknadsförings budget så att an har muskler för att kunna möta de förändringar som kan ske.

Se även YouTube klipp från Google om Google Instant.