Fördelen med att byta till GA4 redan i sommar

Google sedan en tid tillbaka släppt en ny version av Analytics under namnet GA4. Först som en beta och numera som ett fullt fungerande system (även om det är under ständig utveckling). Byt över redan i sommar för att ha jämförelsedata på ett år tilbaka till 1 juli 2023 när Universal Analytics inte längre fungerar.

Publicerat
Inlägg Google

Det är viktigt att framtidssäkra både spårning och övrig data eftersom det tjänar som underlag för beslut du behöver ta kring din digitala marknadsföring, dessutom utgör det en vital del av hela bolagets insiktsarbete kring beteenden.
Med det sagt så är det viktigt att du nu börjar planera för din migrering till GA4 (Analytics version 4) eftersom UA ( Universal Analytics version 3) inte utvecklas mer och kommer att fasas ut under nästa år.

Är du redan i hamn med din migrering? – Bra för dig! Men är ni en av de som fortfarande har detta framför er och undrar varför det är så bråttom. Universal Analytics släcks ju inte ner förrän 1 juli 2023? Svaret är att ni vill bygga historik i samma system. När ni granskar er data i Analytics så är ett utav de bästa verktygen för att mäta er utveckling, funktioner som ställer värden mot samma värden från föregående år. Utan historiska värden förlorar du dina referenspunkter.

Genom att migrera över till GA4 redan nu i sommar – närmare exakt senast 1 juli 2022 för optimal datainsamling – så får du möjlighet att samla 1 års data i GA4 vilket kommer tjäna dig gott när du vill göra jämförelser mot 2022 under nästa år.

Förutom att du faktiskt måste migrera för att hänga med i framtidens datalagring så följer här en lista på andra förändringar som följer med GA4:

  • Du kan välja om data ska sparas 2 eller 14 månader i GA4. Många kommer givetvis att välja 14 månader. I UA är motsvarande siffra i princip obegränsad. Migrera redan nu och börja samla in data så fort som möjligt!
  • Nya GA4 ger mer djupgående information som drivs fram genom AI.
  • GA4 är händelsebaserad enligt principen att varje interaktion kan registreras som en händelse. 
  • Det finns inga begränsningar i antal mål som kan sättas upp och målen går även att ta bort, vilket är en begränsning i nuvarande UA.
  • Du får ett helikopterperspektiv på dina användares kundresa. 
  • Systemet är designat för att ge dig en snabb överblick över hur du får in, engagerar, konverterar och behåller dina besökare.
  • GA4-spårning använder inte kakor.
  • GA4 maskar IP-adresser per automatik (det går inte att stänga av denna funktion).

GA4 tips 2022

Eftersom GA4 fortfarande är under utveckling och att redan insamlad data från UA i dagsläget inte går att migrera över till GA4 så är min rekommendation till dig att inte gå över till GA4 fullt ut. Istället vill du sätta upp en ny egendom i GA4 som du kör parallellt med din egendom i UA – På så sätt kan du börja lagra data och bygga historik i det nya systemet redan nu samtidigt som du håller alla dörrar öppna för en eventuell migrering av historik från UA till GA4 längre fram. Det ska sägas att Google har flaggat för att dom i sinom tid kommer att kunna erbjuda en migreringsfunktion från UA till nya GA4.

Sist men inte minst – Glöm inte bort att när du sätter upp en egendom i GA4 så behöver du gå igenom alla dina uppsatta mål, du kan komma att behöva implementera ny eventspårning och / eller e-handelsspårning via Google Tag Manager eller i ditt CMS.

Det är mycket att tänka på och jag hoppas att du har blivit lite klokare. Känns detta krångligt så kan ni alltid höra av er till mig eller någon av mina kollegor på Viva så hjälper vi dig med migreringen!