Fördjupade webbplatsanalyser med Google Webmaster Tools:Del1
Om jag skulle ställa frågan ’Har du kollat in Google Webmaster Tools?’ till en kund så kommer jag till 99% chans få svaret ’Nej’. Webmaster Tools är Googles verktyg för webbansvariga som tillåter dig att göra inställningar och se hur Google själva ser på din webbplats. Detta verktyg kan hjälpa dig otroligt mycket och kräver […]
Om jag skulle ställa frågan ’Har du kollat in Google Webmaster Tools?’ till en kund så kommer jag till 99% chans få svaret ’Nej’. Webmaster Tools är Googles verktyg för webbansvariga som tillåter dig att göra inställningar och se hur Google själva ser på din webbplats. Detta verktyg kan hjälpa dig otroligt mycket och kräver inte speciellt avancerade kunskaper. Vi verifierar alltid Google Webmaster Tools till våra kunder, så länge det tekniskt är möjligt, och tyvärr används det för lite av kunderna själva.
I några artiklar framöver kommer jag ta upp användbara delar med Webmaster Tools och förklara hur verktyget kan hjälpa till med sökmotoroptimering och fördjupade analyser av en webbplats. I denna artikel kommer jag förklara hur du enkelt kan lägga till din webbplats på Webmaster Tools.
Hur fungerar Google Webmaster Tools?
För det första måste du verifiera att du äger din webbplats och när detta är gjort kan du komma igång direkt med verktyget. Verifieringen är inget som sker en gång utan måste alltid ligga kvar. Så länge verifieringen ligger kvar kommer Google samla in information om din webbplats och visa detta i Webmaster Tools. I verktyget kan du sedan göra inställningar, skicka in webbplatskartor, se fel som upptäckts av Google, få förslag på förändringar, se sökord som resulterat i att webbplatsen visats i sökresultatlistor och mycket mer.
Verifiera din webbplats på Google Webmaster Tools
För att verifiera din webbplats behöver du ett Google-konto, förslagsvis kan du använda ett Gmail-konto. När du väl har ett Google-konto loggar du in på Webmaster Tools genom http://www.google.se/webmasters/tools. Väl inloggad kan du direkt lägga till din webbplats genom att skriva in dess adress:
När du gjort detta kommer du få fyra alternativ hur du vill bekräfta att du äger webbplatsen. I dagsläget kan du bekräfta att du äger webbplatsen genom att:
- Lägga till en DNS-post i domänens konfiguration
- Lägga in en metatagg på webbplatsens startsida
- Lägga in en HTML-fil i webbplatsens rot
- Länka till ditt Google Analytics-konto
Om du har Google Analytics på din webbplats och är administratör på kontot är detta det lättaste och smidigaste sättet att bekräfta att du äger webbplatsen. I annat fall rekommenderar jag att välja HTML- eller META-verifieringen. När verifieringen är genomförd kommer du komma in på instrumentpanelen för Webmaster Tools. I menyn finns en hel del att kika på, en del viktigare än andra.
Är du helt obekant med Google Webmaster Tools kan du kolla runt på de olika delarna i lugn och ro. När en webbplats verifieras i Webmaster Tools för första gången finns det inte så mycket information till förfogande utan det dröjer ett tag innan Google har samlat in information om webbplatsen och visar detta. Nu har du i alla fall gjort det viktigaste – verifierat webbplatsen.