Företag vill ha sökmotoroptimering
Från lokaltidningen www.barometern.se i Kalmar. JOBB & FÖRETAG Allt fler företag köper in hjälp för sökmotoroptimering – de vill synas på webben. Vår marknad växer, säger MediaAnalys AB:s VD. MediaAnalys i Kalmar har ökat antalet kunder drastiskt. I snitt får de 125 nya varje månad. Bland de 800 kunderna finns exempelvis Swedbank och AstraZeneca. -Mognadsprocessen […]
Från lokaltidningen www.barometern.se i Kalmar.
JOBB & FÖRETAG
Allt fler företag köper in hjälp för sökmotoroptimering – de vill synas på webben.
Vår marknad växer, säger MediaAnalys AB:s VD.
MediaAnalys i Kalmar har ökat antalet kunder drastiskt. I snitt får de 125 nya varje månad. Bland de 800 kunderna finns exempelvis Swedbank och AstraZeneca.
-Mognadsprocessen har gått snabbt. Många företag upptäcker sökmotoroptimering. Vi har kunder inom princip alla branscher – från hela Sverig, säger han.
Vad gör ni åt kunderna?
-Vi levererar sökmotoroptimering som ser till att kunderna syns när folk letar på Internet. En resebyrå till exempel vill ju att deras Thailandsresa ska komma högt upp när folk söker på nätet.
Vilka knep finns?
Många olika. Du kan köpa en annonsplats, en länk, som du bara behöver betala för när folk klickar på den. Det kallas för sponsrade länkar. Du kan också anlita oss för sökmotoroptimering av din webbplats, alltså se till att sökmotorer läser av din sida och finner den relevant när någon söker på det just du kan erbjuda.
Och priser på sökmotoroptimering ökar.
– Det är verkligen läge för oss att rekrytera, fortsätter han.
Och det har MediaAnalys gjort. När företaget E-mind, med liknande verksamhet, gick i konkurs, anställdes tre av deras fem medarbetare. Nu består MediaAnalys av 31 personer – och ytterligare fem-åtta kommer att anställas innan årets slut. Teknikfolk, till kundvårdsgruppen och på säljsidan.
Maja-Stina Fransson maja-stina.fransson@barometern.se 0480-592 22.