Fungerar dynamiska sökannonser?
Dynamic search ads eller dynamiska sökannonser är något som google släppte för ett tag sedan. Jag har undersökt vad fördelarna är med att använda sig av dessa annonser samt vad man bör vara försiktig med. Sparar tid Dynamiska sökannonser innebär att man inte behöver skapa några sökord eller annonser till sin kampanj, utan dessa skapas […]
Dynamic search ads eller dynamiska sökannonser är något som google släppte för ett tag sedan. Jag har undersökt vad fördelarna är med att använda sig av dessa annonser samt vad man bör vara försiktig med.
Sparar tid
Dynamiska sökannonser innebär att man inte behöver skapa några sökord eller annonser till sin kampanj, utan dessa skapas automatiskt från innehållet på din webbsida. Låter kanske inte så säkert att låta allt automatiseras? Fördelarna med dessa typer av annonser ska vara till webbsidor med väldigt många produkter eller tjänster som ofta uppdateras eller försvinner och man kan fortfarande ha en del kontroll. Det fungerar som så att när en användare söker efter någon av dina produkter på google så skapas en annons automatiskt med text från din webbsida och en rubrik som baseras på sökfrasen. Resten av annonsen baseras på en mall som man skapar när man sätter upp kampanjen. Om produkten ifråga skulle vara slut i lager så skapas inte en annons för er vilket gör att du inte manuellt behöver hålla koll på lagerstatus och pausa annonser därefter. För att man ska få lite kontroll över detta kan man styra över vilka sidor de ska söka igenom på sin webbplats samt utesluta sidor och ord. Om du även har sökordsbaserade annonser i ditt konto så ersätter inte de dynamiska annonserna dessa så på så sätt kan du ändå ha kontroll över viktiga sökord. Ett undantag är när man har bred matchning på sina sökord och den dynamiska annonsen har ett högre kvalitetspoäng. Något som är bra att veta också är att resultaten från kampanjerna inte påverkar varandra på något sätt.
För att sammanfatta det lite så är det alltså annonser som skapas när någon söker med en sökfras som innehåller några av era produkter. Annonstexten baseras på innehåll från er webbsida och rubriken baseras på sökfrasen. Man skapar en mall för hur annonsen ska vara utformad när man skapar kampanjen så man har kontroll över vad som visas. Man kan precis som med en vanlig kampanj lägga till negativa sökord samt utesluta att den söker igenom sidor där produkten är slut på lager vilken sparar väldigt mycket tid.
Fyller glappet
Jag har kollat runt lite vad folk tycker om denna funktion och fått lite olika respons. Många ser detta som en annan typ av bred matchning då den fångar upp i princip allt man vill från ens webbplats. Det verkar fungera ganska bra för ehandelssidor då de fyller glappet för de produkter man inte inriktat sig på. Det kan vara bra att börja buda lågt så att de inte tar över era sökordsinriktade annonser helt om dagsbugeten går åt. Det verkar inte fungera så bra för long tail sökfraser men tar ofta upp sökfrågor som SEO inte gör.
Kommentera gärna om ni testat detta! Jag har tyvärr inte hittat någon lämplig kund att testa detta på än, men återkommer såklart med min egna input då.
Läs mer om hur man skapar dessa kampanjer här.