Google Agency Titans

Det var med ett frågetecken vi tog emot en förfrågan i mitten på Mars från Google i Sofia, Bulgarien om att medverka som Agency Coaches i något som kallades Agency Titans. När frågan kom hade vi inte en aning om vad det var och först efter vissa efterforskningar av Google Sverige fick vi veta att […]

Publicerat
Inlägg Google

Det var med ett frågetecken vi tog emot en förfrågan i mitten på Mars från Google i Sofia, Bulgarien om att medverka som Agency Coaches i något som kallades Agency Titans. När frågan kom hade vi inte en aning om vad det var och först efter vissa efterforskningar av Google Sverige fick vi veta att det var ett nystartat program som syftar till att hjälpa byråer på några av Europas mindre utvecklade länder, främst i Östeuropa. 

Google har därför valt ut de 65 byråer som de anser har störst tillväxtpotential från 13 östeuropeiska marknader för att hjälpa dem växa och utvecklas. Samtidigt har 6 st coacher från några av de ledande digitala aktörerna på den europeiska marknaden anlitats för att coacha i olika ämnen. Agency Titans programmet är därmed uppbyggt som ett slags mentorsprogram och det är naturligtvis hedrande att två av sex europeiska coacher är från Viva. 

Jag genomförde första sessionen i programmet från Googles kontor i Stockholm i torsdags förra veckan. Fokus låg på ledarskap, kultur och organisation följt av en session frågor och svar. Det var ett väldigt ovant men samtidigt spännande och effektivt format att föreläsa för såpass många byråer samt Google-chefer fördelade på 15-20 länder, helt ensam från ett rum via en dator.        

Det är spännande och imponerande hur effektivt man kan genomföra den här typen av föreläsningar följt av direkt interaktion med ca 100 deltagare. Bristen på direkt respons i själva föreläsningen gör att man lätt sitter och funderar på om budskapet går fram över huvud taget och om tekniken fungerar. Inte så konstigt då alla hade fått instruktioner att muta sina mikrofoner under själva föreläsningsdelen. Det var ju väldigt glädjande att se att omdömena från de medverkande var väldigt positivt efteråt. 

En stor del i detta är att vi faktiskt hjälper varandra och även om jag nu var coachen i sammanhanget så lärde jag mig väldigt mycket av de efterföljande samtalen. Jag hade en lärare i mellanstadiet som alltid sa att ”man lär så länge man har elever” vilket är väldigt sant. Ensam är inte stark, inte i vår bransch heller. 

I slutet på Augusti är det dags för min kollega Arash Gilan att tala om marknad och försäljning. Det är fantastiskt roligt med nya och effektiva sätt att genomföra gamla beprövade arbetsmodeller, vi kommer få se mycket förändras på det här området de kommande åren.