Google Analytics inkluderar data från sökfrågor
I ett av mina tidigare inlägg – Steget efter synlighet och innan konvertering beskrev jag om hur man kunde ta fram data från sökfrågor som resulterats vid sökningar för en specifik webbplats i Google webmaster tools. Detta för att bl.a. kunna få fram information om en webbsida eller sökord CTR i sökresultatet. På detta sätt […]
I ett av mina tidigare inlägg – Steget efter synlighet och innan konvertering beskrev jag om hur man kunde ta fram data från sökfrågor som resulterats vid sökningar för en specifik webbplats i Google webmaster tools. Detta för att bl.a. kunna få fram information om en webbsida eller sökord CTR i sökresultatet.
På detta sätt har man kunnat få fram en del information om vad som händer innan en besökare går in på webbplatsen i Google Webmaster tools och där efter i Google Analytics följa upp besökaren.
En stor nyhet är att den datan kommer integreras i Google Analytics, meddelade Google på SMX Advanced samt även i Google Analytics Blog och Google Webmster Blog.
Detta innebär att vi kommer få information i Google Analytics om sökfrågor och landningssidor. Information så som antal klick, visningar, CTR och snitt position i sökresultatet.
Det möjliggör även för djupare rapportering där bland annat att att jämföra visningar, antal klick och genomförda konverteringar på webbplatsen.
Det väntas vara fullt integrerat inom någon månad men man kan ansöka om att testa denna funktionalitet idag.