Google Analytics satsar Socialt

Ingen som använder Google dagligen kan missat att det skett en del uppdateringar, bland annat när man gör en sökning. Många av uppdateringarna vi sett har att göra med Googles lansering av sitt egna sociala nätverk som de kallar för Google+. Som ett led i detta har även Google Analytics uppdaterats med social integration. Version […]

Publicerat
Inlägg Google

Ingen som använder Google dagligen kan missat att det skett en del uppdateringar, bland annat när man gör en sökning. Många av uppdateringarna vi sett har att göra med Googles lansering av sitt egna sociala nätverk som de kallar för Google+. Som ett led i detta har även Google Analytics uppdaterats med social integration.

Social rapport i Google Analytics

Version 5 av Google Analytics har enligt dem själva inneburit att de kan rulla ut ny funktionalitet på ett smidigare sätt än tidigare och det märks verkligen. Den senaste tiden har det kommit uppdateringar av bl.a. mobilrapporterna, kartöversikterna o.s.v. Mer om vad dessa innebär i framtida inlägg.

Googles +1-knapp

Ett steg i den sociala satsningen som Google gjort är att lansera en egen ”like-knapp”. Google kallar sin för +1 och den har bland annat integrerats i organiska sökresultat och sponsrade länkar. Precis som Facebooks like-knapp så kan man integrera den på sin egna site och detta spåras numera automatiskt i Google Analytics under ”Socialt”.

Google +1 knapp

Google har även tagit fram ett ramverk för hur man ska kunna spåra övriga sociala aktiviteter på webbplatsen som också kommer att redovisas rapporterna. Vi har tidigare fått nöja oss med att lägga interaktioner med like-knappar o.s.v. som events där vi inte haft de parametrar som vi numer får serverade i de nya rapporterna.

Under engagemang i de nya rapporterna kommer vi kunna se huruvida besökare som använder de sociala funktionerna stannar längre på siten och tar del utav mer innehåll. Detta har man tidigare kunnat se genom segmentering av event, men nu finns informationen bara ett klick bort.

De andra två rapporten sammanfattar vilka sociala aktiviteter som genomförs och på vilka sidor dessa inträffar.

Vad har denna rapport för betydelse för gemene Google Analytics-användare? Det man vinner är att ha allt socialt samlat på ett ställe. För att få ut så mycket som möjligt från rapporterna krävs precis som innan ytterligare implementering av spårningsscript, precis som med eventtracking.

Är det värt mödan? Absolut! Sociala medier blir en allt mer integrerad del av vår webbupplevelse och kan stor betydelse för hur en webbplats presterar. Detta vill vi såklart kunna mäta och få beslutsunderlag att agera på!