Google ändrar utseende i SERP:en

Google ändrar utseende i SERP:en(Search Engine Results Page) Google experimenterar ofta med hur sökresultaten ska se ut och vad som ska visas och nu i dagarna har de lanserat flera ändringar. De ändringar som Google lanserade är: Meta description gick från svart till grå Typsnittet ändrades och texten blev större Bakgrundsfärgen för annonser försvann Titlarna […]

Publicerat
Inlägg SEO

Google ändrar utseende i SERP:en(Search Engine Results Page)

Google experimenterar ofta med hur sökresultaten ska se ut och vad som ska visas och nu i dagarna har de lanserat flera ändringar.

De ändringar som Google lanserade är:

  • Meta description gick från svart till grå
  • Typsnittet ändrades och texten blev större
  • Bakgrundsfärgen för annonser försvann
  • Titlarna är inte längre understrukna
  • De separerar det organiska resultatet och annonserna med ett streck

Bilden nedan visar skillnaderna rent grafiskt

oldserp

Hur påverkar detta de organiska resultaten?

Titel-taggen får ett nytt typsnitt samt blivit aningen större, vilket gör att sökresultat ”knuffas ner” för att göra plats åt Googles annonser. Det medför även att färre tecken blir synliga i sökresultatens titlar. Tidigare rekommenderades ungefär max 67 tecken i titlar, nu har det ändrats till mellan 50 och 55 tecken från olika håll. En del tecken tar upp mer utrymme än andra, t.ex. ”w” och versaler så det finns ingen exakt längd som är max. Man får försöka skriva titlarna relevanta och ”klickvänliga” och samtidigt så korta som möjligt.

Det är även tydligt att Google försökt få annonserna att ”smälta” in i bättre och inte sticka ut (som annons) så mycket som de gjorde innan. Detta gör att det kan vara svårt för det otränade ögat att skilja annonserna från de organiska resultaten,

Med hjälp av ett test som mäter vart fokus hos en respondent är kan man tydligt se att annonserna får mer uppmärksamhet nu.

eyetracking

Personligen tycker jag att designförändringarna ser bra ut och SERP:en har fått ett mer ”rent” utseende. Det är också ganska självklart att Google vill försöka få mer annonsklick i och med denna förändringen. Vi kan säkert räkna med fler uppdateringar under året och det ska bli intressant att följa dessa.