Google ändrar utseendet i sökresultatet – vad innebär det för SEO?
I förra blogginlägget skrev vi om Googles uppdatering som innebär att textannonserna i högerspalten tas bort. I det här inlägget ser vi närmare på vad förändringen innebär och vilken effekt det ger för marknadsföring på Google. Det är ingen nyhet att Google gör förändringar i sökresultaten, detta sker hela tiden. Dock så ska det sägas att detta är […]
I förra blogginlägget skrev vi om Googles uppdatering som innebär att textannonserna i högerspalten tas bort. I det här inlägget ser vi närmare på vad förändringen innebär och vilken effekt det ger för marknadsföring på Google.
Det är ingen nyhet att Google gör förändringar i sökresultaten, detta sker hela tiden. Dock så ska det sägas att detta är en av de största visuella förändringarna som skett i närtid. Senast Google gjorde en stor förändring var när man krympte det organiska resultatet från tio till sju resultat på första sidan vid konkurrenskraftiga sökord.
Uppdatering berörs endast av sökningar från desktop. Utseendet för Googles sökresultat blir därmed alltmer plattformsoberoende. Detta kan också tyda på att trafiken från desktop kan påverkas i din Google Analytics rapport. Textannonser som hamna under position fyra kan får en minskad CTR (Click-through rate) jämfört med tidigare eftersom annonserna hamnar längst ner på sökresultatssidan. Google shopping annonserna kommer att ligga kvar men kommer nu högre upp, en intressant tanke här är Google shopping kommer bli en allt viktigare kanal i framtiden eftersom den får en större exponeringsyta i sökresultatet.
5 punkter om förändringarna i Googles nya sökresultat:
- Det totala antalet textannonser minskar från så många som elva till maximalt sju.
- Textannonserna i högerspalten slopas helt på kommersiella sökningar.
- Google kommer att visa fyra annonser toppresultatet jämfört med tidigare tre.
- Tre textannonser kommer att visas i botten av det organiska resultatet.
- Google shopping-annonser kommer att finnas kvar.
Uppdateringen kommer att rullas ut globalt.
Skärmdump på Googles nya resultatsida (serp)
Kommer marknadsföring på sökmotorer (SEM) bli dyrare nu?
Det är för tidigt att säga. Många förutspår att färre annonsplatser kommer att leda till högre klickpriser på grund av tillgång och efterfrågan. Frågan är om annonsörerna kommer att vara villiga att bjuda detsamma för annonser som ligger längst ner i sökresultatet jämfört med annonser som tidigare fanns höger om sökresultatet? Viktigt att tänka på är att göra justeringar i sina budnivåer när man använder sig av strategier där man endast bjuder på positioner. Enligt vår egen analys i över tusen AdWords-konton står annonser på högersidan och under organiska resultatet för endast 12 % av alla klick. Det innebär att Googles förändring påverkar endast 12 % av alla klick. Då textannonser under organiska listan inte försvinner är det till och med mindre än de 12 % klick som påverkas av förändringen.
Påverkar detta SEO-arbetet?
Förändringen betyder inte att den organiska trafiken per automatik kommer att tappa till följd av tillkomsten av en fjärde toppannons. Detta då det faktiskt samtidigt försvinner annonser i högerspalten, vilket frigör mer utrymme än tidigare. Sökmotoroptimeringen kommer i fortsättningen vara viktigt, om inte viktigare.
För att kunna konkurrera om de fyra annonsplatserna är det A och O att ha optimala landningssidor för att får ett högt kvalitetsresultat i Adwords.