Google authorship (författarskap)
I juni 2011 introducerades ’Google authorship’ (författarskap på svenska). Genom att sammankoppla din profil på Google+ med innehållet på en webbsida där du är skribent kan du bevisa att det är du som är författaren. För att ge detta extra uppmärksamhet förändrade Google sökresultatens utseende. Profilbilder från författares Google+ profiler dök upp i sökresultatet intill […]
I juni 2011 introducerades ’Google authorship’ (författarskap på svenska).
Genom att sammankoppla din profil på Google+ med innehållet på en webbsida där du är skribent kan du bevisa att det är du som är författaren. För att ge detta extra uppmärksamhet förändrade Google sökresultatens utseende. Profilbilder från författares Google+ profiler dök upp i sökresultatet intill de webbadresser som specificerat en författare. Något som kom att förändra Googles sökresultat för alltid.
Fördelar med författarskap:
- Författare kan se ’author stats’, statistik över det material som publicerats.
- Författare får större uppmärksamhet och kan utvärdera sitt innehåll.
- Författare kan få fler följare på Google+.
- Det blir lättare för läsarna att upptäcka författarens övriga innehåll på webben.
- Det hjälper användarna att hitta innehåll av hög kvalitet på webben.
- En profilbild i sökresultatet sticker ut från mängden och tar uppmärksamhet vilket kan ge högre klickfrekvens (CTR).
Så använder du Google authorship
- Registrera dig för Google+ och skapa en profil.
- Säkerställ att du har ett profilfoto med en portträttbild av dig själv.
- Visa ditt namn på varje sida med ditt innehåll (t ex ’Av Tommy Skålberg’).
- Kontrollera att namnet matchar din profil på Google+.
- Bekräfta ditt författarskap (det finns två alternativ).
- Alternativ 1: Verifierad e-postadress
- Kontrollera att du har en e-postadress på samma domän som innehållssidan (tommy.skalberg@mediaanalys.se).
- Säkerställ att artikeln har din signatur (Av …).
- Fyll i din e-postadress på sidan för författarskap och skicka det till Google. Detta kommer sedan synas i avsnittet ’Bidrar till’ i din Google+ profil.
- Alternativ 2: Länka innehållet till din profil på Google+
- Skapa en länk från webbsidan till din profil på Google+:
<a href='[url-till-din-profil]?rel=author’>Min profil på Google+</a> - Länka tillbaka från profilen till webbplatsen under avsnittet ’Bidrar till’.
- Skapa en länk från webbsidan till din profil på Google+:
- Alternativ 1: Verifierad e-postadress
Läs mer om författarinformation på Google.
Så testar du om författarskapet fungerar
Efter att du följt alla anvisningar ovan kan du testa att allt fungerar som det skall genom att gå till Googles testverktyg för strukturerad data och klistra in adressen till den sida du vill testa.
Spekulationer kring Google authorship
Det finns många spekulationer kring varför Google lanserade detta. Dem menar att det är till för att hjälpa användare att hitta innehåll av högre kvalité.
Under de senaste åren har Google fått det allt svårare att avgöra kvalitén på länkar som är en stor och viktig del i deras algoritm som beräknar ranking. När Google sedan gick ut med att de tar hänsyn till sociala signaler var det många som började spekulera om att Google nu försöker hitta ett sätt att tillföra ’trust’ eller trovärdighet till länkarna.
Med hjälp av informationen, aktiviteten och kontaktnätverket i författarnas profil på Google+ kan Google lättare avgöra hur populär och trovärdig en person är, vilka webbplatser de är skribent på etc.
Då är frågan, påverkar detta rankingen på de sidor där författaren är aktiv?
Svaret på den frågan är inte enkel då det är komplicerat att bevisa. Det vi däremot kan konstatera är att det påverkar klickfrekvensen (CTR) i sökresultatet pga att profilbilden är synlig.
Min egna bedömning av värdet på ett författarskap är att det handlar om att skapa en fysisk och trovärdig person som står bakom det innehåll som publiceras. Google får lättare att avgöra kvalitén på innehåll och länkar som har en koppling till vissa profiler.
Sedan får vi komma ihåg att det är långt ifrån alla webbplatser och webmasters som har en profil på Google+ varav detta ej är ett måste för god ranking idag. En intressant fråga att fundera på inför framtiden är hur stor inverkar det kan/kommer att få?
Citat från Google:
’We know that great content comes from great authors, and we’re looking closely at ways this markup could help us highlight authors and rank search results.’