Google krypterar sökresultat

En av förra veckans största nyheter inom SEO- och webbanalysvärlden var Googles beslut att göra alla sökningar från inloggade användare krypterade. Nedan tänkte jag sammanfatta lite av den information om finns om denna nyhet samt delge mina egna tankar och funderingar kring vad det kommer att få för konsekvenser för branschen. Googles syn på beslutet […]

Publicerat
Inlägg Google

En av förra veckans största nyheter inom SEO- och webbanalysvärlden var Googles beslut att göra alla sökningar från inloggade användare krypterade. Nedan tänkte jag sammanfatta lite av den information om finns om denna nyhet samt delge mina egna tankar och funderingar kring vad det kommer att få för konsekvenser för branschen.

Googles syn på beslutet

Den 18:e oktober släppte Google nyheten om krypteringen på sin officiella blogg. I blogginlägget beskriver de att krypteringen är ett led i deras arbete för ökad personlig integritet, då sökresultaten blir allt mer personligt anpassade. På frågan vad detta kommer att få för konsekvenser på besöksdata så hänvisar de till Google Webmaster Tools som numera kan integreras med Google Analytics. Här kan man få data rörande antalet klick, samt visningar som resultaten haft.

Alla som använt Google Webmaster Tools vet att denna data är långt ifrån exakt och kan i många fall ligga tiotals procent från sanningen.

Här kan man tycka att Google går ifrån den övriga utveckling som funnits på webbanalyssidan den senaste tiden. I och med V5 av Google Analytics så har de med jämna mellanrum kommit med nya funktioner och rapporter som ska ge oss en allt mer detaljerad och nyanserad bild av våra besökare och hur de använder webbplatsen.

Beslutet om kryptering går tvärt emot denna utveckling och Google hänvisar istället till data som vi vet i många fall inte stämmer.

Google håller upp sekretesskortet, medan många med mig misstänker att det finns en finansiell drivkraft bakom beslutet. Google AdWords kommer fortsatt vara mätbart ner på sökordsnivå, något som annonsörer såklart har stor nytta av i optimeringsarbetet av sina annonser och kampanjer.

Att Google vill tjäna pengar på sina produkter är inget konstigt, men detta har tidigare inte gått ut över mätbarheten och möjligheten att förbättra sin webbplats genom att analysera besöksstatistik. Kärnan i Googles affärsidé har alltid varit att presentera ett så relevant sökresultat som möjligt för användaren. I sin strävan att göra detta har man varit väldigt frikostig med information och verktyg för att webbplatsägaren själv ska kunna göra mycket av detta arbete. Beslutet att kryptera sökningar går emot denna utveckling.

Konsekvenser för besöksdata

Några minuter efter inlägget på Googles officiella blogg, postades även ett på Google Analytics dito. Här specificerar de mer i detalj att detta endast kommer att påverka organsikt sök för inloggade användare och att denna trafik kommer att registreras som ‘not provided’ på sökordsnivå.

I slutet av inlägget skriver de lite kryptiskt om att de fortsatt kommer att jobba mot att ge oss relevant information om sökningar för att vi ska kunna förbättra våra webbplatser:

‘Our team continues to explore ways that we can surface relevant information, like search query data, to help you measure the effectiveness of your website and marketing efforts, and as always, we welcome any feedback or comments that you have. Thank you for continuing to help us improve Google Analytics.’

I detta skulle man kunna tolka att Google i framtiden kommer återinföra möjligheten att se vilka sökord som drivit trafik till siten, även från krypterat sök. Jag finner det dock svårt att tro eftersom en sådan funktion redan borde ha funnits på plats när krypterat sök lanserades på bred font.

Många av våra branschkollegor ser detta som ett bakslag. Magnus Bråth formulerar t.ex. så starkt som att Google Analytics strax kommer att bli värdelöst i hans inlägg i ämnet.

Jag skulle inte gå så långt som Magnus, även om jag förstår hans vad han menar då kan kommer från ett SEO-perspektiv där mätning på sökordsnivå är väldigt viktigt.

Vad jag tycker många utelämnar i denna debatt är att personliga sökresultat genereras för besökare som loggar in. Detta innebär att din webbplats kan ha vitt skiljda placeringar beroende på användarens tidigare sökbeteenden och all annan information som Google har tillgång till. Här finns inga tydliga mönster och informationen som kommer härifrån blir allt mer komplex.

Googles kryptiska stycke om fortsatt arbete mot att delge relevant information om sökord kanske handlar om att överbygga denna komplexitet på något vis?

Just nu så menar Matt Cutts på Google att krypteringen kommer att omfatta under 10% av det organiska söket, vilket låter väldigt lite i mina öron. Med utbredningen av Google+ men framförallt Gmail så får jag känslan av att det måste vara betydligt fler.

Vad tror du att Google har för bakomliggande motiv för detta och framtida ideér för relevant sökordsdata? Lämna gärna en kommentar!