Google lanserar AdWords-nyheter

2

Publicerad 06 maj 2015, 15:05 av Viva Media

Nya format för mobilannonsering, nya verktyg för annonshantering och nya mätmöjligheter i AdWords. Det var några av de nyheter som Google presenterade på sin årliga videokonferens AdWords Livestream 2015.

Över 20 000 marknadsförare och AdWords-entusiaster hade registrerat sig för att kunna följa Googles presentation av nya AdWords-innovationer under tisdagskvällen. Stort fokus låg på nya funktioner som kommer underlätta för annonsörer att nå ut till Google-användare.

Google presenterades också ett antal nya annonsformat och förbättringar i AdWords annonsverktyg:

– Automotive Ads
Den genomsnittliga användaren lägger cirka 15 timmar på research inför ett bilköp. Genom Automotive Ads kan bilmärken och bilåterförsäljare på ett intuitivt och snyggt sätt lyfta fram bland annat bilder och information om specifika bilar direkt i sökresultatet. Denna funktion testas till att börja med enbart i USA.

– Hotel Ads
Nytt annonsformat som lanseras inom kort globalt, inklusive Sverige, för hotell och hotellkedjor. Möjliggör bokning och utökad information om specifika hotell direkt efter en googling.

– Google Compare Ads

Nytt format för prisjämförelser av försäkringar, kreditkort och lån. Än så länge enbart som beta i USA.

– Dynamic Search Ads

Funktionen har uppdaterats för att hantera dynamiska sökkampanjer i Google AdWords gränssnitt. Lanseras globalt inom de närmaste månaderna. Kommer förbättra möjligheterna att estimera potentialen i DSA-kampanjer, att öka omvandlingar samt att sänka kostnaden per omvandling.

– Shopping Ads

Funktionen har utvecklats. Saker som närmaste återförsäljare och recensioner av produkter blir en allt större och viktigare del av Shopping Ads-upplevelsen för slutanvändarna.

– Auto-resizing Display Ads

Nytt hjälpmedel som förenklar skapandet av bildannonser för Googles Display-nätverk och som sänker dagens krav på att skapa uppemot 50 olika annonsformat.

– Automated bidding

Google har sett över sina regler för automatisk budgivning och utvecklat sina strategier och algoritmer för förbättrad omvandlingsoptimering. Ytterligare verktyg läggs också till AdWords-funktionen för att förenkla översikten av omvandlingar och ge större insikt i kunders köpprocesser.

– AdWords Attribution

Nyhet som kommer underlätta och möjliggöra kampanjoptimering utifrån information om värdet av varje sökords del i köpprocessen. I AdWords har standard varit att utgå ifrån den sista annonsinteraktionen som 100% ansvarig för en omvandling, men i och med detta så kommer tillskrivningsmodellen för en omvandling att kunna anpassas beroende på målet med målomvandlingen.

– Cross Device Conversion Tracking

Funktionen breddas från att enbart fungera som kampanjinsikt till att kunna inkluderas i kampanjoptimering. Uppdateringen kommer också ge möjligheten att räkna in konverteringar på andra enheter i kombination med de direkta konverteringarna i ett AdWords-konto.

– Marketing Experiments

Nya och fördjupade analysverktyg, kommer kunna möjliggöra förbättrad utvärdering av effekten som genereras för ditt företag genom din Google Adwords-annonsering.

De flesta nyheter som presenterades på tisdagens AdWords Livestream kommer i dagsläget inte att lanseras på den svenska marknaden, utan betatestas först i USA och/eller Storbritannien. Däremot kommer de flesta uppdateringar av befintliga AdWords-funktioner att lanseras i Sverige inom kort.

Läs Inside AdWords bloggpost om eventet: http://AdWords.blogspot.se/2015/05/building-for-next-moment.html

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy