Google lanserar gratiskurs i Tag Manager
Via Analytics Academy erbjuder Google gratis webbkurser som ämnar att fördjupa kursdeltagarens kunskaper generellt inom digital analys och specifikt inom Google Analytics. Sedan tidigare har man kunnat ta del av följande kurser: Mobile App Analytics Fundamentals Ecommerce Analytics: From Data to Decisions Google Analytics Platform Principles Digital Analytics Fundamentals Dessa består av videomaterial med tillhörande testfrågor […]
Via Analytics Academy erbjuder Google gratis webbkurser som ämnar att fördjupa kursdeltagarens kunskaper generellt inom digital analys och specifikt inom Google Analytics.
Sedan tidigare har man kunnat ta del av följande kurser:
- Mobile App Analytics Fundamentals
- Ecommerce Analytics: From Data to Decisions
- Google Analytics Platform Principles
- Digital Analytics Fundamentals
Dessa består av videomaterial med tillhörande testfrågor och är oerhört informativa och värdefulla för alla som vill lära sig att analysera webbplatsdata, och en bra grund för de som vill ta det individuella Google Analytics-certifikatet på Google Partners.
Ny kurs inom Google Tag Manager
Sedan igår har ytterligare en gratis webbkurs lagts till på Analytics Academy, nämligen Google Tag Manager Fundamentals. För dig som inte vet vad Google Tag Manager (GTM) är, och vilken nytta verktyget ger, så kan ni läsa det blogginlägg jag skrev när produkten lanserades 2012.
Sedan det blogginlägget publicerades har mycket hänt med produkten Google Tag Manager, och den nya kursen är lika bra för dig som är helt ny inom produkten, som dig som behöver en uppfräschning i verktyget och dess nyheter.
Kursen består av 4 delar, där varje del innehåller några videor samt 10st testfrågor på det material man tittat på. För att kunna stoltsera med att ha genomgått kursen behöver man ha minst 80% rätt på alla 40 frågorna sammanlagt.
Kursen uppskattas ta 4-6h av din tid, och från det att du har anmält dig så har du 1 månad att slutföra den.
Allt som rör kursen, inklusive registrering, hittar du här: Google Tag Manager Fundamentals