Google lanserar Universal Analytics
I fredags lanserade Google en av de största uppdateringarna till Google Analytics någonsin. Dom kallar det för Universal Analytics och är i grunden en helt ny språningsarkitektur som ger oss analytiker en mängd nya verktyg för att förstå besökare i den allt mer komplexa digitala (och analoga) verklighet vi befinner oss i. Besökaren i fokus […]
I fredags lanserade Google en av de största uppdateringarna till Google Analytics någonsin. Dom kallar det för Universal Analytics och är i grunden en helt ny språningsarkitektur som ger oss analytiker en mängd nya verktyg för att förstå besökare i den allt mer komplexa digitala (och analoga) verklighet vi befinner oss i.
Besökaren i fokus
Hela lanseringen handlar egentligen om sätta analysen i ett nytt perspektiv. Istället för att analysera besök eller sessioner ska vi istället lyfta blicken och se hur en besökarresa ser ut och hur vi kan optimera aspekters som har med besökarens upplevelse att göra. Där vi tidigare tittade på ögonblicksbilder av en interaktion med webbplatsen får vi nu kontext och sammanhang.
Ny funktionalitet
Mobila besök
Att våra webbplatser driver mer mobiltrafik nu jämfört med ett år sedan är ingen nyhet, inte heller att andelen kommer att öka stadigt framöver. I dagens Google Analytics mäts dessa besökare som nya unika besökare, trots att kanske varit inne på webbplatsen med en stationär dator. Vad detta leder till är att antalet unika besökare ökar, trots att det faktiska antalet personer som besökt webbplatsen förblir det samma eller till och med sjunker.
Med Universal Analytics finns möjligheten att koppla ihop besök från mobila enheter med besök från stationära datorer, och därmed också analysera besökarbeteende över ‘devicegränserna’.
Offline konverteringar
Många verksamheter online har en stark förankring i verksamhet som sker offline. För en frisörsalong är exempelvis webbplatsen ett sätt att marknadsföra sig, men själva tjänsten och bokningen av tjänsten sker offline. Att mäta konverteringsgrad på webbplatsen blir av denna anledning betydligt mer komplicerad. Med Universal Analytics kommer möjligheten finnas att registrera offlinekonverteringar och koppla dem till besök på webbplatsen.
Egna dimensioner och metrics
I den nuvarande versionen av Google Analytics har vi möjlighet att importera egen data genom Custom Variables. Med Universal Analytics kommer detta verktyg att ersättas av Custom Dimensions. Här har vi möjlighet att exempelvis importera data från ett CRM-system både i form av dimensioner och metrics. Då skulle relevant information kunna vara exempelvis värde per kund, bonusnivåer, eller någon annan information som inte kan kopplas till en specifik person.
Spårningsinställningar i interfacet
Ibland har vi specifika önskemål om hur Google Analytics ska samla in data. I vissa fall skulle vi vilja ändra definitionen för hur lång tid ett besök varar, eller klassificera vissa sökord som direkttrafik. Tidigare har vi gjort alla dessa inställningar i spårningskoden.
Att tänka på innan migrering
Det vi ska komma ihåg innan vi byter till den nya spåringen är att detta fortfarande är en beta, och att vissa funktioner som finns i den nuvarande spårningsaktitekturen inte fungerar i Universal Analytics. Justin Cutroni på Google har skrivit ett bra inlägg om specifika saker man ska tänka på innan man byter. Jag rekommenderar att ni läser det innan ni tar beslutet.
Personligen ser jag detta som ett stort kliv framåt inom digital analys. Den allt mer komplicerade digitala verkligheten vi lever i ställer högre krav på våra verktyg som hela tiden måste anpassa sig. Med denna uppdatering har många hål täppts igen som tidigare var utanför vårt räckhåll som analytiker.
Vad tycker du om den här nya uppdateringen? Skriv gärna en rad i kommentarerna!