Google Online Marketing Challenge

2

Publicerad 20 juli 2015, 09:07 av Viva Media

När vårt första blogginlägg om team LNU och Google Online Marketing Challenge (GOMC) publicerades var förberedelserna inför tävlingen klara. Vi hade avslutat Adwords kurserna hos Viva Media och det lokala företaget Kalmar Golfbutik med webshoppen Golfbutik.se hade tillfrågats och accepterat att bli en del av vårt projekt.

Nästa steg var att utforma en strategi för den Adwords kampanj för Kalmar Golfbutik som skulle avgöra hur vi presterade i tävlingen. Den problematik som vi brottades med var främst den korta tidsperioden som vår Adwords kampanj enligt riktlinjerna fick vara aktiv, vilket var 21 dagar.

Därtill resulterade begränsade betalningsmöjligheter på webshoppen i låga konverteringsgrader och den totala kampanjbudgeten utgjordes endast av 250US$. Fördelarna vi identifierade var den professionella service som erbjuds i den fysiska butiken, webshoppens breda sortiment, förtroendeingivande design samt snabb och fri frakt.

Medvetna om att delar av vår strategi mest troligt skulle behöva ändras under kampanjens gång, utformade vi en detaljerad och välgrundad plan för hur vår Adwords kampanj skulle se ut. Vi diskuterade produkter, marginaler, kunder, säsongsvariationer och mycket mer med Ludvig Fornell, ägare av Kalmar Golfbutik. Vi analyserade statistik och reflekterade kring betalningsmöjligheter på webshoppen och kopplade all denna information till det vi lärt om sökord, CTR och CPC av Viva Media.

Snart började en strategi ta form och en utförlig pre-report som uppfyllde Googles långa kravlista skickades in, blev godkänd och gav oss klartecken att aktivera våra kampanjer. Vi valde två huvudspår i vår Adwords kampanj,  att öka försäljningen i webshoppen genom Adwords kampanjer för noggrant utvalda produktkategorier och på så sätt nå ut till potentiella kunder över hela Sverige, samt att öka medvetenheten och besökarna till den fysiska butiken i Kalmar genom att annonsera ut butikens centrala läge och den professionella service som Fornell erbjuder.

Mest fokus och en större del av budgeten lades på kampanjerna kopplade till webshoppen och de produktkategorier som vi valde att marknadsföra var golfklubbor och golfaccessoarer. Slutligen utformades en daglig budget för varje kampanj och annonsgrupp och därtill fastställdes mål för visningar, klick, CTR och CPC. För att nå kunden i ett sent stadie av köpprocessen valde vi att använda oss av specifika sökord.

En vanlig kombination som vi använde och som visade sig vara mest effektiv var en kombination av produkt och varumärke, t.ex. +putter +odyssey. Vidare strävade vi efter att kommunicera de USP:ar som vi identifierat för webshoppen och den fysiska butiken i de annonser som vi skapande för våra annonsgrupper.

Under planeringsprocessen hade vi ett mycket givande samarbete med Ludvig Fornell på Kalmar Golfbutik, och flera anpassningar av webshoppen genomfördes på kort tid. Dessutom vill vi poängtera hur den teoretiska kunskap som vi i tre års tid ackumulerat på Linnéuniversitetet äntligen kom till nytta och fick användas praktiskt i detta strategiarbete. Alla i team LNU har verkligen uppskattat denna chans att samarbeta med lokala företag och få en inblick i det verkliga arbetslivet.

 

I nästa blogginlägg som snart kommer att publiceras, presenteras resultatet på Adwords kampanjerna och hur det gick i GOMC för vår Kalmaritiska team!

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy