Google Panda rensar bort lågkvalitativa webbplatser

I början av Mars i år började nyheten om Googles senaste algoritmiska uppdatering Farmer Update, kallad Panda, spridas ut på bloggar och forum. Google arbetar mycket med att få bort spam och lågkvalitativa webbplatser och Panda är en stor algoritmisk uppdatering mot detta, som enligt Google själva påverkar 11,8% av alla sökningar. Syftet med Panda […]

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

I början av Mars i år började nyheten om Googles senaste algoritmiska uppdatering Farmer Update, kallad Panda, spridas ut på bloggar och forum. Google arbetar mycket med att få bort spam och lågkvalitativa webbplatser och Panda är en stor algoritmisk uppdatering mot detta, som enligt Google själva påverkar 11,8% av alla sökningar.

Syftet med Panda är att få lågkvalitativa webbplatser att ranka sämre, samtidigt som populära webbplatser med innehåll som är intressant för besökare rankas bättre. Panda-uppdateringen tillämpades den 23e Februari, först på sökningar i USA men nu har vi även märkt av den i Sverige.

Google Panda fighting spam

Vilka webbplatser drabbas negativt av Google Panda?

Webbplatser som kopierar innehåll från andra webbplatser i syfte att ranka bra kommer värderas mindre, men även de webbplatser som ses som länkfarmar, spam och de som inte tillför något för besökare kommer drabbas.

I en video pratar Rand Fishkin om Google Panda och han menar att Google nu kommer kolla användares beteenden genom Googles webbläsare Chrome, plugins i webbläsare, navigering i sökresultat m.m för att bättre kunna se vilka webbplatser som är populära.

Om detta stämmer är jag själv lite chockad eftersom jag aldrig trodde Google skulle samla in data via sin egna webbläsare Chrome, plugins o.s.v, utvärdera den och ha med i beräkningar för sökresultat. Det är lite som att Google skulle mäta av trafik i Google Analytics och ha med i sina algoritmer för sökresultat.

Vilka webbplatser drar nytta av Google Panda?

De webbplatser med intressant, unikt innehåll och som som får besökare att navigera runt och stanna länge kommer ses som populära och värderas högre. Om en användare gör en sökning på Google, klickar på en webbplats och stannar där utan att gå tillbaka och gör en ny sökning, kommer Google se detta som en ’lyckad sökning’ och att webbplatsen är till värde för användaren.

Hur gör jag för att undvika att drabbas negativt av Google Panda?

  • Integrera videoklipp eller bilder som kan uppmuntra besökaren att stanna längre på webbplatsen.
  • Undvik att förmedla större text-information i bilder på er webbplats.
  • Undvik att fylla upp en webbsida med mestadels annonser och särskilj annonserna från innehållet.
  • Undvik att kopiera innehåll från andra webbplatser.
  • Säkerställ att det finns en bra intern länkstruktur på webbplatsen så att en besökare kan klicka sig
    vidare till andra webbsidor på webbplatsen och att länkar finns för relaterad / kompletterande
    information för varje webbsida i den mån det går.
  • Skapa ett innehåll som är intressant, unikt och som har ett värde för besökaren som uppmuntrar
    besökaren att läsa mer.

Jag har själv stött på fall där webbplatser plötsligt tappat stora placeringar på Google, vilket troligtvis berott på Panda-uppdateringen. Tänk på konvertering och inte bara på att framhäva sökord och få in besökare- nu blir det även viktigt att ta hand om besökarna på rätt sätt. Har du själv märkt av Panda-uppdateringen på något sätt?