Google tar bort annonser på högersidan
I dagarna har Google rullat ut en stor förändring i sökresultatet. Förändringen innebär att antalet textannonser i sökresultatet minskar från 10 till 7 stycken. Google kommer visa upp till fyra istället för tre textannonser i toppositionerna ovanför det organiska resultatet och tre textannonser kommer att visas under det organiska resultatet. Därmed försvinner alla annonser på […]
I dagarna har Google rullat ut en stor förändring i sökresultatet. Förändringen innebär att antalet textannonser i sökresultatet minskar från 10 till 7 stycken. Google kommer visa upp till fyra istället för tre textannonser i toppositionerna ovanför det organiska resultatet och tre textannonser kommer att visas under det organiska resultatet. Därmed försvinner alla annonser på högersidan.
Nyheten, som bland andra rapporterats av Search Engine Land, är inte en chockande förändring då den går i linje med Googles ”mobile first”-strategi. Vi kommer att se att mobil- och desktop-sökningar ser mer likadana ut framöver.
Hur påverkar förändringen annonsörer?
Enligt vår analys av över tusen AdWords-konton står annonser på högersidan och under det organiska resultatet för endast 12 procent av alla klick. Det innebär att Googles förändring påverkar endast 12 procent av alla klick. Eftersom textannonser under organiska listan inte försvinner är det till och med mindre än de 12 procent klick som påverkas av förändringen.
Ändringen berör endast sökningar från desktop och det innebär att det påverkar mindre än 50 procent av alla sökningar på Google.
För textannonserna innebär förändringen att vi nu kan använda call-out extensions, sitelink extensions, local extensions etc. för alla annonser oavsett position. Detta är en klar förbättring mot tidigare då man endast kunde göra detta vid topp tre positioner.
Dock kan konkurrensen om toppositionerna bli något hårdare. Klickpriserna kan gå upp till en början, då annonsörer kommer vara rädda att hamna under topp 4. Kanske kommer priskurvan sedan att planas ut lite, men det återstår att se hur lång tid det kan ta.
Google Shopping kommer att bli mycket viktigare och det är förstås en medveten strategi av Google för att fler annonsörer ska börja med det. Även där kan vi alltså räkna med något högre klickpriser, de har hittills varit påfallande låga jämfört med vanliga annonser. De lär fortsätta vara lite rimligare, men skillnaden blir kanske inte lika stor längre.