Google uppdaterar sökalgoritmerna med en “färskhets”-uppdatering

3

Publicerad 08 november 2011, 13:11 av Viva Media

Tiden är inne för Googles uppdateraringar i algoritmernaGoogle har uppdaterat algoritmerna i sökresultatet för att förbättra de aktuella relevanta resultaten. Detta innebär att den webbsidas information som är av den mest aktuella gentemot sökfrågan har förutsättningarna till bättre synlighet.

Att Google visar ett aktuellt resultat i sökresultat är inget nytt. Men i och med denna uppdatering så har sökresultaten förbättras med bättre och bredare aktuella relevanta resultat.

Vad “färskhets”-uppdateringen har fokus på:

Fokus som har lagts på i algoritmen är att: Olika sökningar har olika behov och hur aktuella resultat en användare är i behov av. Man kan dela in de aktuella resultaten i följande kategorierna:

Nyligen inträffande händelser och populära ämnen.

Detta är information som hänt nyligen eller som tenderar till att vara populära ämnen. Då vill man oftast ha den senaste informationen så snabbt som möjligt. Exempel på detta skulle kunna vara, “occupy wall street” eller någon stor nyhet.

Regelbundet återkommande händelser.

Detta är information om händelser som är återkommande. Som exempelvis OS eller Riksdagsvalet. Skulle jag som användare söka efter riksdagsvalet så vill jag troligen inte ha information om ett val som hände år 1979 men det kommande året 2014.

Frekventa uppdateringar kring något.

Detta är information om något som inte direkt är ett populärt ämne och inte en återkommande händelse. Exempel på detta kan vara recensioner och sammanställningar för olika produkter och tjänster som exempelvis: bästa budget datorerna eller bästa mobiltelefonerna.

Omfattning av uppdateringen

Google säger att “färskhets”-uppdateringen innebär att minst ett resultat i sökresultatet påverkas och ungefär 35% av alla sökningar. Påverkan är olika beroende på språkinställningar och för vilken Google-domän sökningen sker från.

Webbsidor som är vinnare och förlorare

Vid alla uppdateringar som Google gör så finns det alltid några som dessa är fördelaktigt för och andra som det inte är fördelaktigt. Inte helt förvånande så har många nyhetssidor fått mer synlighet. Även resesidor har fått mer synlighet.
De som fått sämre synlighet är bl.a. en del nyhetssidor, myndighetssidor och varumärkessidor. Undersökningen kring vilka webbsidor där synligheten minskat eller ökat är genomförd av SearchMetrics.

Vad kollar Google på för att bedöma information som aktuell?

Viktigt är att vi inte blandar ihop och tänker att det aktuella resultatet är något som ligger utanför de andra delarna i algoritmen för synlighet och att vi inte ser detta som att det är den senaste uppdaterade informationen som kommer visas som den aktuella. För så är inte fallet. SEO-mässigt så bör allt fortfarande ligga på sin plats.

Delar som Google kan kolla på för att avgöra om informationen är av en bra aktuell karaktär skulle kunna vara exempelvis:

  • Aktivitet och signaler från Google+
  • Delningar och +1:or av innehåll med Google +1
  • Statistik från tjänsten Feedburner för RSS-flöden, exempelvis hur många som följer ett flöde och antal klick.

Det du själv kan göra för att förbättra synligheten

Har du en webbplats som faller under kategorierna ovan? Så som, information kring aktuella händelser och heta ämnen eller information om regelbundna händelser eller frekventa uppdateringar kring något, t.e.x. recensioner så finns det en del saker du kan göra. I åtanke med att informationen på din webbplats redan är kvalitativ och tillgänglig, se till att:

  • Det finns ett fungerande RSS-flöde och länkat.
  • Det finns en väl fungerande XML-sitemap och XML-sitemapen uppdateras automatiskt.
  • Ange och uppdatera lastmod-taggen för en url i XML-sitemapen.
  • Uppdatera eller skapa nytt innehåll på webbsidan när det väl dyker något nytt upp.
  • Implementera +1-knappen på webbplatsen.

Detta verkar kanske som en stor uppdatering men dess påverkan har inte vart lika stor som “Panda-uppdateringarna”.

Så som alla andra uppdateringar som sker kring algoritmerna, så justeras och anpassas dessa större uppdateringarna som mest efter att de nyligen tillämpats. Googles “färskhets”-uppdatering kan få större eller mindre effekt och förbättrad för ett ännu mer relevant och kvalitativt resultat. Arbetet hos sökmotorerna med algoritm-uppdateringarna och strävan efter att leverera ett relevant och kvalitativt resultat slutar aldrig.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy