Google varnar användare vid irrelevanta ompekningar till mobila webbsidor

Igår (2014-06-04) presenterade Google på sin blogg Webmaster Central att de nu börjar varna användarna direkt i sökresultatet i de fall det sker irrelevanta ompekningar från desktop till mobil. Detta rullades ut i USA redan igår för engelska sökresultat, när eller om det kommer till övriga världen vet vi ännu inget om. När Google upptäcker […]

Publicerat
Inlägg SEO

Igår (2014-06-04) presenterade Google på sin blogg Webmaster Central att de nu börjar varna användarna direkt i sökresultatet i de fall det sker irrelevanta ompekningar från desktop till mobil. Detta rullades ut i USA redan igår för engelska sökresultat, när eller om det kommer till övriga världen vet vi ännu inget om.

När Google upptäcker att en användare vidarebefordras till en startsida istället för den målsida som efterfrågats lägger Google till följande i sökresultatet:

’May open the site´s homepage’
’Try anyway’ | ’Learn more’

Såhär ser det ut i Googles sökresultat:
Google varnar för felaktiga ompekningar

 

Vad är en felaktig ompekning enligt Google?

En felaktig ompekning (faulty redirect) uppstår när en desktop-sida pekar om mobilanvändare till en mobilanpassad sida som ej är relevant för sökfrågan. Ett typexempel är när alla sidor på desktop-sidan pekar om användaren till mobilsidans startsida.
Felaktig ompekning (faulty redirect)

Korrekt ompekning

 

Få information via Google Webmaster Tools

I Google Webmaster Tools kan du se information för ompekningar på din webbplats som Google anser är felaktiga.

Felaktiga ompekningar i Webmaster Tools

 

Tips och rekommendationer:

  • Om du ej har en mobil version av en sidas innehåll, visa desktop-versionen istället för att peka om användaren.
  • Använd responsiv design, desktop- och mobil-användare ser samma URL:er.
  • Läs Googles rekommendationer för mobilanpassade webbsidor.
  • Ha alltid användaren i fokus, analysera hur era besökare konsumerar webbplatsens innehåll och säkerställ att det är lika tillgängligt i mobilen som på desktop.
  • Lägg extra energi på att öka webbplatsens prestanda, mobilanvändare, Google samt även desktop-användare kräver snabbare webbplatser.