Google visar produkter i descriptiontexter
Vi har idag upptäckt att Google visar en ny typ av description-texter i sökresultaten som innehåller produkter: Denna visas även fast webbplatsen har en bra, egenskriven description-text. Vi har inte hittat någon information om denna typ av visning i sökresultaten än och det kan hända att Google testar något nytt. Vanligtvis brukar Google köra tester […]
Vi har idag upptäckt att Google visar en ny typ av description-texter i sökresultaten som innehåller produkter:
Denna visas även fast webbplatsen har en bra, egenskriven description-text. Vi har inte hittat någon information om denna typ av visning i sökresultaten än och det kan hända att Google testar något nytt. Vanligtvis brukar Google köra tester på den amerikanska marknaden först innan det rullar ut i europa och norden, därav brukar vi kunna läsa om förändringar innan de lanseras i Sverige.
Har ni produkter på er webbsida rekommenderar jag er att lägga till attributen noodp,noydir i meta robots-taggen på alla sidor, t.ex:
<meta name=’robots’ content=’noodp,noydir’ />
Om Google väljer att visa innehållet i description-taggen istället för en egen i sökresultaten bara för att man lägger till dessa attribut i meta robots-taggen vet vi inte, men det kan göra det. Se till att ha välformulerade texter i era description-taggar.
Vi undersöker denna nya typ av description-texter som Google börjat visa i sökresultaten och kommer publicera information om det så fort vi vet mer.
Uppdatering
Google har nu själva publicerat ett blogginlägg om de nya descriptiontexterna och min kollega Erik har skrivit inlägget ’Google ändrar infotexter i sökresultaten = Högre konverteringsgrad på din sida’ här i newsroomet. På SEOmoz har Dr.Pete skrivit ett blogginlägg om hur du FÅR den nya typen av descriptiontexter. Personligen gillar jag inte alls ’bullet snippet’ och väntar på svar hur man kan få bort dem.
Vad tycker du om de nya descriptiontexterna?