Googles historiska algoritmuppdateringar

Google gör varje år flera hundra uppdateringar av sin sökalgoritm. De flesta av dessa ändringar är små men då och då släpper Google uppdateringar som påverkar sökresultaten markant. Det är viktigt att känna till dessa uppdateringar för att få en inblick i hur Google och SEO-branschen förändrats genom åren. I denna artikel har jag listat […]

Publicerat
Inlägg SEO

Google gör varje år flera hundra uppdateringar av sin sökalgoritm. De flesta av dessa ändringar är små men då och då släpper Google uppdateringar som påverkar sökresultaten markant. Det är viktigt att känna till dessa uppdateringar för att få en inblick i hur Google och SEO-branschen förändrats genom åren.

I denna artikel har jag listat några (de mest kända) av de viktigaste uppdateringarna och förändringarna som Google gjort. Listan kommer fyllas på allteftersom.

2011

Augusti 2011 – 12-pack Sitelinks

Google lanserar nya Sitelinks i sökresultat med upp till 12 länkar för en domän. Detta gav en stor fördel för vissa träffar vid topp10-resultat.

Augusti 2011 – Panda går ut globalt

Google lanserar Panda internationellt, både för engelskspråkiga sökfrågor globalt och icke-engelskspråkiga sökfrågor förutom Kinesiska, Koreanska och Japanska. Detta påverkade 6-9% av sökresultat i drabbade länder enligt Google.

Juli 2011 – Google Panda 2.3

Sökmotoroptimerare misstänkte att ytterligare en ny version av Panda gjorts. Det var dock oklart om nya faktorer infördes eller det var en uppdatering av Panda data och ranking-faktorer.

Juni 2011 – Google+

Google lanserar tjänsten Google+ (Plus) som ett försök att konkurrera med Facebook. Inom två veckor hade Google+ nått 2 miljoner användare.

Juni 2011 – Google Panda 2.2

Ytterligare en version av Google Panda bekräftas.

Juni 2011 – Schema.org

Både Google, Yahoo och Microsoft tillkännagav att dom gemensamt stödjer en uppsättning scheman för strukturerad data. Schema.org strävar efter att vara en enda resurs för webmasters som vill hjälpa sökmotorer att bättre förstå sina webbplatser.

Maj 2011 – Google Panda 2.1

Google gör ytterligare en uppdatering av Panda-algoritmen. Förändringarna i denna uppdateringen har inte diskuterats av Google men verkar ändå vara relativt små.

April 2011 – Google Panda 2.0

Google gör en uppdatering på Panda-algoritmen för alla engelska sökfraser över hela världen. Nya signaler var också inkluderade, så som användares beteenden genom Googles webbläsare Chrome.

Mars 2011 – Google +1 knappar

Google lanserade +1-knappar på varje träff i ett sökresultat, som ett svar på sociala mediers motsvarigheter. +1-knappen gav användare möjlighet att påverka sökresultaten för sina vänner, både på organiska och betalda träffar.

Februari 2011 – Google Panda (Farmer update)

Panda var en stor algoritmisk uppdatering i Googles arbete med att rensa bort lågkvalitativa webbplatser. Uppdateringen påverkade upp till 12% av sökresultaten och de mest drabbade var webbplatser med tunt innehåll, mycket reklam, återpublicerat innehåll och ett antal andra kvalitetsproblem. Panda rullade ut i Europa i April.

2010

December 2010 – Signaler från sociala medier

Både Google och Bing bekräftar att dom använder signaler från Twitter och Facebook för att bestämma ranking, trots att de flesta länkar där har nofollow-egenskapen. Googles Matt Cutts bekräftar att sociala medier var en ganska ny utveckling men många sökmotoroptimerare hade länge misstänkt att detta skulle komma.

November 2010 – Instant Preview

Google lanserar Instant Preview och ett förstoringsglas läggs till för varje träff i ett sökresultat, vilket tillåter användaren att få en förhandsgranskning av målsidan direkt i SERP:en. Detta signalerar ett nytt fokus från Google på målsidans kvalitet, design och användarvänlighet.

September 2010 – Google Instant

Google lanserar Google Instant som en vidareutveckling av Google Suggest. Sökresultatet ändrades nu under tiden man skrev en sökfras.

Augusti 2010 – Brand update

Med denna uppdatering tillät Google att en och samma domän visas flera gånger i SERP:en. Tidigare var detta begränsat till 1 eller 2 gånger.

Juni 2010 – Caffeine (Lanserad)

Google lanserar den nya infrastrukturen ’Caffeine’ efter fler månaders testning. Enligt Google resulterade Caffeine i 50% mer nytt aktuellt index.

Maj 2010 -May Day

I slutet av April och början av Maj upptäckte många märkbara minskningar i long-tail trafik. Matt Cutts på Google bekräftade senare att May Day var en algoritmisk uppdatering som påverkade long-tail, speciellt utsatta verkade webbplatser med mycket tunt innehåll vara.

2009

December 2009 – Realtidssök

Google introducerar realtidssök i SERP:en för Twitter-feeds, Google News, nyindexerat innehåll och en hel del andra källor.

Augusti 2009 – Caffeine (Förhandsvisning)

Google släppte i Augusti 2009 en förhandsvisning av en ny version av sin sökmotor. Hela projektet gick under kodnamnet ’Caffeine’. Google lovade att den nya versionen skulle ha förbättrad hastighet, noggrannhet, storlek och omfattning av Google-sökningar. Den slutgiltiga versionen började släppas i USA i början av 2010 och blev klar under sommaren.

Februari 2009 – Link-canonical

Både Google, Yahoo och Microsoft meddelar gemensamt att de börjat stödja link-taggen canonical. Denna tagg har kommit bli otroligt viktig för att kunna rensa upp duplicerade URL:er, men även bidragit till katastrofala konsekvenser då de använts på fel sätt.

2008

Augusti 2008 – Google Suggest

Google inför ’Suggest’ i sökfältet. När man började skriva en sökning fick man upp tooltip med förslag på sökfraser och detta kom sedan att vidareutvecklas till Google Instant.

2007

Maj 2007 – Universalsök

Google integrerar nyheter, video, bilder, och andra delar med traditionella sökresultat. Den traditionella 10-träffars SERP:en var här med död.

2005

Oktober 2005 – Google Local/Maps

Google slår ihop Local med Maps. Detta kom sedan att påverka lokala sökningar som vi ser idag där webbplatser sammanfogas med Google maps-konton.

Juni 2005 – Personifierat sök

Google inför Personifierade sökresultat, baserade på dina tidigare sökningar.

Juni 2005 – XML Sitemaps

Google tillåter webbadministratörer att skicka in XML-sidkartor via Webmaster Tools.

Januari 2005 – Nofollow

Google, Yahoo och Microsoft införde nofollow-egenskapen på länkar för att låta dig säga till sökmotorerna om de ska lägga värde på en länk eller inte.