Googles nyheter rustar AdWords för mobilmarknadsföring
Förflyttningen till mobilt är inte längre något som marknadsförare bör planera för – den är redan här. Det var budskapet under Googles årliga Google Performance Summit som hölls förra veckan. Där introducerade Google flera nyheter som snart släpps i sökannonseringsverktyget AdWords. Av alla sökningar som görs på Google under ett år kommer fler från mobila enheter än […]
Förflyttningen till mobilt är inte längre något som marknadsförare bör planera för – den är redan här. Det var budskapet under Googles årliga Google Performance Summit som hölls förra veckan. Där introducerade Google flera nyheter som snart släpps i sökannonseringsverktyget AdWords.
Av alla sökningar som görs på Google under ett år kommer fler från mobila enheter än desktop. Statistik från Google Analytics visar att över hälften av all onlinetrafik som är registrerad där kommer från smarttelefoner och surfplattor.
De mobila enheternas genomslag är ingen överraskning. Det är mobilen vi tar med oss när vi är ute på språng och vi har den ofta nära till hands 24 timmar i dygnet. Fokus på mobilt har också varit synlig i Googles kommunikation och utvecklig under en tid genom ”mobile first”-devisen. Syftet med de nya uppdateringarna är att omforma AdWords för det mobila. Det innebär nya annonseringsmöjligheter för marknadsförare. Här listar vi tre av nyheterna som kommer att bli synliga de kommande månaderna:
1. Möjlighet att justera bud per enhet
För att optimera marknadsföringen till sökmönstret på de olika enheterna gör Google det möjligt för annonsörer att lägga anpassade bud per enhet – mobil, desktop eller surfplatta. Samtidigt utökar de också möjligheten att justera buden med upp till +900 procent per enhet.
2. Utökade textannonser
Google har redan genomfört stora förändringar när det gäller hur textannonserna visas i och med att de tog bort annonserna i högerkolumnen tidigare i våras. Nu utökas textannonserna i AdWords. Deras nya textannons-format ”Expanded Text Ads” ska anpassas för smarttelefoner och göra det möjligt för annonsörer att berätta mer om sitt erbjudande för att öka klickfrekvensen (CTR). Expanded Text Ads befintliga rubrik på 25 tecken och två beskrivningsrader på 35 tecken utökas till två rubrikrader med 30 tecken vardera och en sammanslagen beskrivningstext på 80 tecken.
3. ”Promoted pins” på Google Maps
Google poängterar också hur det fysiska och det digitala möts genom lokalsöken där användaren söker digitalt för att hitta en lösning lokalt. Var sig det handlar om att hitta närmaste veterinär eller köpa en regnjacka hänvisar Google till att söken innebär kontakter mellan företag och potentiella kunder. Deras data visar att 30 procent av alla mobilsök görs i kombination med en geografisk plats och att trenden ökar. Som svar på detta introducerar Google ett nytt annonsformat för lokalsök genom ”promoted pins” som visas på kartan Google Maps. Det nya formatet ska göra det möjligt för annonsörer att synas bättre vid relevanta lokala sök.
Källor: AdWords blogg och Think with Google