Hantera AdWords mobilt

Google pratar väldigt mycket om det mobila beteendet och att fler och fler använder sina mobiler och surfplattor. De gör en massa olika ändringar för att anpassa sig till mobiler och surfplattor. Inte minst den senaste stora uppdateringen inom AdWords som kallas Förbättrade kampanjer där några av ändringarna är att Google ser en dator och […]

Publicerat
Inlägg SEM

Google pratar väldigt mycket om det mobila beteendet och att fler och fler använder sina mobiler och surfplattor. De gör en massa olika ändringar för att anpassa sig till mobiler och surfplattor. Inte minst den senaste stora uppdateringen inom AdWords som kallas Förbättrade kampanjer där några av ändringarna är att Google ser en dator och surfplatta som samma sak och att du kan göra fler inställningar riktat mot mobiler för att dina annonser ska vara så relevanta som möjligt.

Inget i AdWords gränssnitt

Förbättrade kampanjer i all ära, Google vill att alla ska mobilanpassa sina webbplatser så mycket som bara möjligt. Men vad gör Google själva för oss som annonserar via verktyg, AdWords. Ska jag generalisera så tycker jag inte att de gör någonting.
Om jag skulle gå igenom deras egna checklista på www.howtogetmo.se så uppfyller AdWords-gränssnittet inga av kriterierna för att vara anpassat för mobiler/surfplattor. Det är inte uppbyggt i responsiv design eller har en mobilanpassad sidan som jag kan välja. Om jag istället blickar mot Google Play för att se vad det finns för utbud bland apparna för AdWords så hittar jag ingenting från Google.

Google AdWords
Appar för Google AdWords

Som vi ser på bilden finns det några få appar för AdWords och de flesta har låga betyg och är inte skapade för att du enkelt ska kunna hantera ditt konto. Någon av dem har företagets egna instruktionsvideos inbyggt och är egentligen ytterligare en marknadsföringskanal för företaget.

Låt oss annonsörer bli mobila

Det jag skulle vilja se är att AdWords-gränssnittet blir mobilanpassat och dessutom skulle jag vilja ha en app där jag enkelt kan utföra de mest grundläggande åtgärderna i ett AdWords-konto som Aktivera/Pausa (på flera nivåer), ändra inriktning mot nätverk och enheter, justera budget och självklart att kunna se min statistik.
För faktum är att vi som är annonsörer är precis lika mobila som alla andra, i vissa fall kanske mer än andra, och vi måste kunna sköta våra konton på ett enkelt sätt när inte automatiska regler är att föredra.
Eller vad tycker ni andra, känns det enkelt att hantera era AdWords-kampanjer mobilt?