Har Pokémon Go en framtid?

Övergången från semester till vardag kan medföra att Pokémon Go-speltiden begränsas för många. Men det finns skäl som talar för att trenden inte är på väg bort. Mobilspelet fortsätter att användas, utvecklas och uppdateras – och från ett marknadsföringsperspektiv har man bara börjat utforska potentialen.   Mobilspelet som tog världen med storm i sommar har […]

Publicerat
Inlägg Viva

Övergången från semester till vardag kan medföra att Pokémon Go-speltiden begränsas för många. Men det finns skäl som talar för att trenden inte är på väg bort. Mobilspelet fortsätter att användas, utvecklas och uppdateras – och från ett marknadsföringsperspektiv har man bara börjat utforska potentialen.

 

Mobilspelet som tog världen med storm i sommar har slagit rekord som det mobilspel som snabbast nått 50 miljoner nedladdningar, något man lyckades uträtta på bara 19 dagar. Spelet har också aktiverat marknadsförare. Pokémon Go har visat sig ha egenskaper som gör den till ett unikt verktyg för företag som vill nå och engagera sin målgrupp:

 

– Det stora användandet. Pokémon Go har miljontals engagerade spelare.

– Den lokala förankringen. Spelarna navigerar i närmiljön via GPS.

– Det aktiverar. Spelarna är utomhus och de är på utkik.

 

De senaste veckorna har företag hittat kreativa lösningar för att nå Pokémon Go-spelarna, eller snarare att nå målgruppen där den befinner sig. Flera har dragit nytta av att befinna sig nära ett pokéstop eller gym som samlar spelare (såsom denna glasskiosk). Flera har också köpt lures som dragit spelare till butiken eller har skyltat med särskilda erbjudanden för Pokémon-spelare. Det finns också exempel på de som uppnått succé genom att använda Pokémon som ett tema i marknadsföringen (som Basel stad gjort).

 

Nyligen uppmärksammade nyhetssajten IDG.se hur svenska företag dragit nytta av det populära spelet. Här tar man bland annat upp Com Hems lyckade satsning som lett till stora folksamlingar utanför deras huvudkontor. Området utanför deras huvudkontor är också ett pokéstop. Genom att erbjuda spelarna gratis wi-fi och ladda med lures har man gjort det till en av huvudstadens bästa pokéstops.

 

Vi på Viva Media hade förmånen att bistå Com Hem i arbetet med deras Pokémon Go-strategi. Vi tror att det är avgörande för moderna marknadsförare att både känna till och vara en del av det som händer inom den digitala utvecklingen. (Missa inte vår guide för dig som vill veta mer om hur man kan dra nytta av Pokémon Go i sin marknadsföring. Du kan läsa den här).

 

Vad händer sen?

Än så länge sker marknadsföringen utanför själva Pokémon Go-appen. Men det är bara en tidsfråga innan vi får se annonseringsmöjligheter i mobilspelet. Tidigare i sommar avslöjade Johan Hanke som är VD för Niantic (företaget bakom Pokémon Go), att man arbetar med att introducera marknadsförda platser (sponsored locations) som en betald annonsering i mobilspelet. Detta har redan introducerats i Japan med McDonald’s som förste annonsör. Med lokalt riktade annonser är det inte svår att föreställa sig hur Pokémon Go kan bli en relevant plattform för ännu fler marknadsförare.

Så länge utvecklare och marknadsförare kan tillföra ett värde för spelarna är det ännu inte läge att tänka game over.