Highlights från Meet Facebook i Oslo
I våras bjöd vi tillsammans med Facebook in företagsledare och marknadsförare till eventet Meet Facebook i Stockholm. I september var det dags för uppföljaren i Oslo. Och succén fortsatte! Precis som i Sverige fick deltagarna i grannlandet med sig en mix av digitala trender och konkreta tips kring hur man använder Facebooks verktyg. Här delar […]
I våras bjöd vi tillsammans med Facebook in företagsledare och marknadsförare till eventet Meet Facebook i Stockholm. I september var det dags för uppföljaren i Oslo. Och succén fortsatte! Precis som i Sverige fick deltagarna i grannlandet med sig en mix av digitala trender och konkreta tips kring hur man använder Facebooks verktyg. Här delar vi highlights från eventet.
Meet Facebook Oslo markerade första gången som Facebook och Viva Media gemensamt bjöd in till ett event i Norge. Eventet hade varit fullbokat sedan länge när Viva Medias Country Manager Thomas Lillebror Finne äntligen kunde hälsa de 200 deltagarna, representanter från bolag i olika storlekar och branscher, välkomna till Meet Facebook.
Anpassa dig till användarens beteende
Martine Fraas, Strategic Partner Manager på Facebook, inledde med att illustrera hur vårt användande av Facebook på få år har gått från textbaserade statusuppdateringar till uttrycksfulla videoinlägg. Facebookanvändarens beteende förändras kontinuerligt, och här behöver marknadsförare se till att inte fastna i gamla mönster.
Ett sådant mönster kan vara benägenheten att köpa klick på Facebook. I Norden har vi kommit långt teknologiskt, men när det kommer till att synka Facebook-kampanjerna med användarbeteendet har vi fortfarande en bit kvar. Om målsättningen för kampanjen är att generera försäljning bör vi optimera kampanjerna mot köp, inte klick eller engagemang, tipsade Martine. Studier visar att klick-drivna kampanjer kan bli upptill 5,5 gånger dyrare eftersom en stor mäng klick inte behöver vara synonymt med en stor mängd försäljning.
Marknadsföring på Facebook gör det också möjligt att annonsera i Facebooks övriga familj av appar och tjänster – såsom Instagram, Messenger och Audience Network – något man bör nyttja i optimeringen av sina kampanjer. När det gäller Audience Network har Facebook nyligen valt att bli helt transparanta och ge marknadsföraren möjlighet att se vilka sidor som ingår i nätverket.
Martine presenterade också det nya verktyget Insights to Go som gör datan från Facebookkampanjerna ännu mer lättillgänglig.
Relevansen är avgörande
Hur påverkar Facebooks nya algoritm-ändringar synligheten för inlägg och annonser från företag? Denna fråga tog Mathias Eriksson, Social Media Manager på Viva, sig an. Han poängterade hur engagemangsgraden – hur stor andel av dina följare som interagerar med ditt innehåll – är viktigare än att ha många likes på Facebooksidan. Hur relevant innehållet är för din målgrupp är avgörande för att ditt innehåll ska få ett bra genomslag. Det gäller att fånga målgruppens intresse snabbt. Därmed prioriteras inlägg som innehåller video, vilket har 5 gånger större uppmärksamhetsvärde än icke-rörligt innehåll.
Även om video är ett vinnande koncept, betonade Mathias att statistik och data är enda vägen att säkert veta vad som fungerar för just din målgrupp för att nå dina målsättningar. Han presenterade tre kundcase där analys av data från tidigare kampanjer lett till ändring av strategi och val av material, något som gav ett mycket starkare resultat. En framgångsfaktor var att designa inlägg och annonser för mobilanvändande genom vertikalt innehåll.
Få lojala kunder genom Instagram
En tjänst som ytterligare bekräftar behovet för vertikalt innehåll är Instagram Stories som ökat till 400 millioner dagliga användare sedan det lanserades för två år sedan. Alette Sørensen från Viva Media berättade om hur man använder Instagram för att koppla målgruppen till varumärket, både i syfte att få nya kunder och behålla de befintliga.
Användarna låter sig inspireras på Instagram. 60% av användarna säger att de lär sig om produkter och tjänster på Instagram. Målgruppen är alltså öppen för input och här behöver marknadsförare arbeta strategiskt med innehåll som sticker ut, är äkta och passar målgruppens beteende och preferenser.
Alette tipsade om att skapa en helhetlig strategi för Instagram där man når kunden oavsett var den befinner sig i förhållandet till varumärket. Använd Instagram för att berätta er story och för att sälja era produkter eller tjänster, och använda Instagram Stories för att bygga förtroende. Detta illustrerades genom ett kundcase där företaget arbetar aktivt med Instagram Stories för att skapa lojala kunder. Deras framgångsrika innehållsstrategi bygger på att visa fram personerna bakom varumärket och bjuda på något oväntat och underhållande – alltid med stort fokus på video och möjlighet för målgruppen att interagera genom exempelvis omröstningar.
En framgångsrik marknadsföringsstrategi
För tre år sedan hoppade han och hans kollega av sina studier för att satsa fullt ut på företaget. Nu i september är de värdar för en slutsåld business-konferens med tidigare president Barack Obama som huvudtalare. Christoffer Omberg, Managing Director på Oslo Business Forum, inspirerade med sin historia om hur Oslo Business Forum på kort tid nått stor framgång genom att satsa på innehåll av kvalitet. Det innebär artiklar skrivna av journalister och videos där profilerade företagsledare delar sina erfarenheter och tips. Centralt i strategin står Facebook som de använder för att distribuera innehållet och få nya kontakter och abonnenter. Med hjälp av botar som frågar om användarens preferenser kan de därefter fortsätta rekommendera relevant innehåll till rätt person.
Efter en tävlingsinriktad repetition av dagens insikter genom en Kahoot, kunde deltagarna lämna Ballroom Oslo och med ny inspiration, idéer och kontakter.