Hitta din målgrupp på YouTube

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

När vi nu har klart för oss vilket annonsformat vi vill välja och vilket mål vi har med annonseringen. Det som är kvar nu är essensen av en lyckad annonsering – att visa upp dina fantastiska annonser för rätt målgrupp! Med 1,9 miljarder inloggade användare varje månad så finns garanterat din målgrupp på YouTube, men hur hittar du just dem? YouTube Ads erbjuder en fantastisk möjlighet när det gäller att hitta rätt målgrupp för just din annonsering och har du tungan rätt i mun så är detta nyckeln till en lyckad kampanj.

I detta inlägg tänkte jag ge dig en överblick över grundstenarna i målgrupps hanteringen för YouTube Ads samt ge ett par konkreta exempel. Vill du lära dig ännu mer om YouTube och möjligheterna att både jobba med marknadsföringsaktiviteter för varumärket plus konvertering kan du anmäla dig till mitt webinar den 3 mars.

Valbara målgrupper och inriktningar

Du kan välja geografisk och demografisk inriktning precis som i vanliga Google ads och utöver det har du dessa valmöjligheter:

Detailed demographics

Detaljerad demografi- ex. föräldrar med barn i en viss ålder, civilstånd, typ av bostadsägare.

Affinity audiences

Målgrupper inom intressegrupp- ex. mat & dryck, resor, shoppare, teknik

Custom affinity audiences

Anpassade målgrupper inom intressegrupp – ex. snabbmat älskare, lyx resenärer, prismedvetna shoppare, mobiltelefon entusiaster

Life events

Livshändelser – ex. har nyligen köpt hus, tar examen snart, ska gifta sig snart

In market audiences

Målgrupper med köpavsikt – ex. bilbarnstolar, cyklar och tillbehör, bostäder att köpa, fotbollsutrustning.

Custom intent audiences

Anpassade målgrupper med köpavsikt – skapa en egen skräddarsydd målgrupp för att hitta dem som är väldigt intresserade av att köpa dina produkter eller tjänster. Du har fyra alternativ. Söktermer som din idealkund använder på google, typer av webbplatser, appar eller platser som din idealkund besöker.

Video Remarketing

Visa din annons för dem som har sett någon av dina andra videos.

Utöver dessa har du även standard valen remarketing från webbplatser & appar, customer match och similar audiences.

Läs också: Marknadsinsikter från svenskarna och internet 2020

Hur ska man då använda målgrupperna i praktiken? Se några exempel här:

Företag X säljer löparskor online och vill både bygga varumärkesmedvetenhet och driva konverteringar. I räckviddskampanjerna kan man använda sig av ex. en intressegrupp “hälso- och fitness intresserade” och en anpassad intressegrupp “löpar entusiaster”.
I kampanjerna för att driva konvertering kan man istället lägga in en målgrupp med köpavsikt “löparkläder” eller “sportskor”. Du kan även skapa en anpassad målgrupp med köpavsikt där du lägger in de sökorden som din idealkund söker på ex. skomodeller som företaget säljer.
Lägg exempelvis in en lista för dina webbplatsbesökare i konverteringskampanjen.

Företag Y erbjuder städtjänster. För att sprida varumärkesmedvetenhet kan man göra en målgrupp med detaljerad demografi, ex. hushållsinkomst och ålder som deras idealkund brukar ha. Även en målgrupp med livs händelserna “flyttar snart” och “köper hus snart” kan vara en aktuell målgrupp om firman erbjuder flyttstäd.
För en kampanj med syfte att driva konverteringar kan man med fördel använda målgrupp med köpavsikt “städtjänster i hemmet”. Samtliga kampanjer ska ha en geografisk räckvidd enbart inom det området företaget är verksamt.

Ovan exempel är enbart ett förslag på hur man kan lägga upp målgrupperna.
Kom ihåg! Lägger du till flera målgrupper i en och samma annonsgrupp så behöver tittaren tillhöra samtliga målgrupper för att annonsen ska visas. Får din annons inga exponeringar? Prova att dela upp målgrupperna på två eller fler annonsgrupper beroende på antal och typ av målgrupp du valt.

Har du dina målgrupper färdiga? Dags att starta kampanjen! I nästa, och sista avsnittet går jag igenom hur du ska utvärdera dina kampanjresultat.