Hur ert företag kan använda sig av Facebook Check-ins

Jag höll i förra veckan ett webbinarium i hur företag kan arbeta med sin närvaro på Facebook. Det blev ett väldigt intressant webbinarium då Facebook just nu genomgår väldigt stora förändringar. Flera intressanta frågeställningar uppstod och det var flera som hade frågor gällande Facebook Check-in. Hur fungerar det? Hur registrerar jag min plats? Med detta […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Jag höll i förra veckan ett webbinarium i hur företag kan arbeta med sin närvaro på Facebook. Det blev ett väldigt intressant webbinarium då Facebook just nu genomgår väldigt stora förändringar. Flera intressanta frågeställningar uppstod och det var flera som hade frågor gällande Facebook Check-in.
Hur fungerar det?
Hur registrerar jag min plats?

Med detta blogginlägg hoppas jag kunna förtydliga Facebooks olika ’Check-in tjänster’ och svara på de frågor som uppstod.

Checka in på Facebook

Förtydligande

Facebook har flera olika ’Check-in tjänster’ – Facebook Platser, Facebook Check-in Deals och Facebook Deals. Facebook Platser är namnet för Facebooks tjänst som möjliggör incheckning på platser. Facebook Deals finns inte längre och Facebook Check-in Deals lyser med sin frånvaro.
Vi kommer förtydliga dessa tjänster ytterligare.

Men i detta blogginlägget kommer vi fokusera på Facebook Check-ins och under detta begrepp refererar vi till tjänsten Facebook Platser och hur företag kan använda sig av denna tjänst för att få fler kunder.
För att radera eventuella frågetecken börjar vi med att gå igenom Facebook Deals och Facebook Check-in Deals.

Facebook Deals

Facebook Deals är sedan Augusti i år nerlagt efter bara fyra månaders existens.
Facebook Deals innebar att företag kunde skicka ut erbjudanden till användare som befann sig i närheten av företaget. Erbjudandet kunde vara ”Checka in och få en glass” eller ”Checka in och få 20% i rabatt” osv.
Facebook Deals lanserades i April i år och tanken var då att man skulle konkurrera med bland annat Groupon och LivingSocial. Men Facebook Deals blev alltså bara en kortvarig tjänst och inget som finns tillgängligt idag.

Facebook Check-in Deals

I Maj i år lanserades Facebook Check-in Deals vilket i korta drag gav ett fåtal utvalda företag möjligheten att ge kunder som checka in på deras företag ett erbjudande direkt via Facebook.
McDonalds, Statoil och Stadium var företag som var först med Facebook Check-in Deals i Sverige. OnOff hoppade också på denna nya funktion bara någon vecka efter dessa tre företag anslutit sig men efter detta har tillströmningen av företag stannat av. Rykten säger att Facebook Check-in Deals ska ta fart igen i höst men det finns änsålänge ingen tillförlitlig källa till dessa ryktena.

Den stora skillnaden med många Check-in erbjudanden som florerar runt idag är att med Facebook Check-in Deals så såg användaren erbjudandet direkt i sin mobiltelefon och användaren tog del av erbjudandet genom att visa upp sin mobila enhet i butiken / hos företaget.
Företag med Facebook Check-in Deals fick också en liten pin på sig i användarens lista över närliggande platser.
För att ta del av Facebook Check-in Deals behöver företaget i fråga ha ett samarbete med Facebook där någon form av betalning för Facebook Check-in Deals ingår.

Uppmuntra kunder att checka in

Sedan Facebook lanserat sin Check-in funktion i Sverige har flera företag, som inte använt sig av Facebook Check-in Deals, använt Facebooks Platser för att ge sina kunder ett erbjudande. Exempel på detta är ICA som erbjuder en kopp kaffe till de som checkar in på ICA To Go i Stockholm. ICA har också haft flera ’prissänkarkampanjer’ där priset på en vara har sänkts beroende på hur många det är som checkat in på ICA-butiken.
Men det finns även exempel på andra mindre aktörer som använder sig av denna funktionalitet. Active Wellness, en träningsanläggning i Göteborg, erbjuder denna vecka presentkort på Intersport till den som checkar in hos dem.

Om detta förfarandet är godkänt enligt Facebook låter jag dock vara en tolkningsfråga. I Facebooks Promotions Guidelines kan man läsa följande:
You must not use Facebook features or functionality as a promotion’s registration or entry mechanism. For example, the act of liking a Page or checking in to a Place cannot automatically register or enter a promotion participant.

Hur man tolkar ”promotions” kan diskuteras. Gör man tolkningen att Facebook menar att det inte är tillåtet att ge en gåva till någon som checkar in – ja då är det inte tillåtet att skapa egna check-in erbjudanden.
Gör man tolkningen att facebook menar tävling när de använder sig av ordet promotion är det dock bara att gasa vidare (så länge man inte erbjuder en tävling vid incheckning).

Registrera er plats

För att kunna erbjuda kunder ett erbjudande när de checkar in behöver man ha en Facebooksida med korrekt angiven adress.
Om ni redan har en befintlig Facebooksida åt ert företag behöver ni bara kontrollera er adress under Allmän information under era sidinställningar. Om er adress är korrekt angiven kan användare checka in på ert företag och ni kan sätta igång mer er ’Check-in kampanj’.

Om ni inte redan har en befintlig Facebooksida krävs det lite mer ansträngning från er.
Börja med att söka efter ert företag i sökfältet på Facebook (hittar ni er inte kan ni också testa att söka på er adress).
Hittar ni er sida klickar du på länken i vänstermenyn där det står ”Är det här ditt företag?”.
Efter du klickat på denna länk behöver du verifiera att det är du som äger platsen och företaget. Detta kan du behöva göra via mobiltelefonen, via e-post eller via en dokumentverifieringsprocess.

Göra anspråk på plats

När ni skickat in er begäran kan det ta några dagar innan Facebook godkänt denna. Men när väl Facebook godkänt er begäran har ni fått en Facebooksida som besökare också kan checka in på.

Skulle det vara som så att ni varken hittar ert företag eller er adress när ni söker efter er behöver ni skapa er en Facebooksida med en korrekt angiven adress.
Besök facebook.com/pages/create.php och följ instruktionerna.

Tänk på att ni nu skapar en Facebooksida åt ert företag. Detta krävs tid och engagemang från er sida och är ni enbart ute efter att få personer att checka in hos er rekommenderar jag er att se över andra lösningar – då är inte Facebook rätt medium för er.
Hantera er Facebooksida med respekt och omtanke. Här kommer era kunder och besökare skriva om er och till er. Utnyttja detta och skapa en attraktiv Facebooksida, med intressant innehåll där ni också bjuder upp till givande diskussioner med era besökare.

Dags att bli kreativ

Tolkar ni Facebooks Promotion Guidelines som att det är ok att ge folk erbjudande om de checkar in hos er? Då är det dags att bli kreativ!
Att ge en person som checkar in ett erbjudande på 20% gör kanske att den personen handlar hos er en gång. Men blir detta en återkommande kund? Kommer han berätta om er och rekommendera er för alla sina vänner? Kanske. Kanske inte.

Vässa era geniknölar och tänk ut ett erbjudande som får kunder att återkomma och som får människor att prata om er. Personligen är jag ett stort fan av ICA´s satsning Kundpriset.nu (som tyvärr är pausad just nu) där man varje vecka haft en vara som blir billigare och billigare för ju fler som checkar in i deras butik.

Så, bli kreativa! Och dela gärna med er av era kommentarer och ideér i kommentarsfältet nedan.

Ps 1. Jag glömde nästan. Sätter ni upp ett erbjudande så säkerställ att alla inom företaget är medvetna om detta. Informera er personal om erbjudandet, hur de ska hantera kunder som vill utnyttja erbjudandet och vad för typ av frågor eller scenarion som kan tänkas dyka upp osv.

Ps 2. Användare kan också tagga en Facebooksida i sina statusmeddelande. Detta kan anses vara lika värdefullt som om någon skulle checka in hos er. Därför är mitt tips att ni även ser till att användare som taggar er sida på sin Facebookprofil också kan ta del av ert erbjudande.

Lycka till och ha en trevlig fredag!