Hur du bygger kommunikationen med hjälp av storytelling

För våra hjärnor är berättelser som ett verktyg för att förstå världen. I berättelser är det tydligt vem som är god och vem som är ond, vad som är rätt och fel och vad min uppgift i livet är. En berättelse är uppbyggd för att lyfta från en sanning – ett budskap. Budskapet varierar men […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

För våra hjärnor är berättelser som ett verktyg för att förstå världen. I berättelser är det tydligt vem som är god och vem som är ond, vad som är rätt och fel och vad min uppgift i livet är. En berättelse är uppbyggd för att lyfta från en sanning – ett budskap. Budskapet varierar men det finns alltid där.

Att använda storytelling hjälper dig att tydliggöra budskapet i er marknadsföring. Men hur gör man detta i praktiken?

Det hela börjar med insikten om att de allra flesta berättelser har en dramaturgi gemensamt. En story har en hjälte, som har ett problem. Hjälten möter en guide, som ger en plan och kallar till handling. Den handlingen resulterar antingen i vinst eller förlust. Prova att applicera denna dramaturgi på din favoritfilm och oddsen är goda att det kommer funka. Luke Skywalker har ett problem (Imperiet och funderingen om han har vad som krävs för att bli en jedi). Luke möter Yoda, som tränar honom, ger honom en plan och kallar honom till handling (krossa Imperiet). Det görs tydligt för Luke att om han inte lyckas kommer det sluta i en tragedi. Handlingen resulterar dock i att de spränger Dödsstjärnan.

 

Ett av de vanligaste misstagen i marknadskommunikation är att man gör sig själv och sitt företag till hjälten. Man lägger sin kommunikationstid på att lyfta fram hur bra företaget är och hur mycket man lyckats med. Sanningen är dock att något händer när man flyttar fokuset och kommunicerar till den potentiella kunden som hjälten och låter företaget vara guiden. Låt kunden vara Luke – ni är Yoda.

 

Testa att skriva berättelsen om ert företag enligt stegen ovan och se vad som händer. Låt tänket påverka hur ni väljer att kommunicera. När ni applicerar storytelling på er marknadskommunikation kommer två saker hända:

1) Ni kommer klargöra vad som är ert ”mission” vilket kommer hjälpa till att göra ert budskap tydligare och mer direkt.

2) Ni kommer få er potentiella kund att känna sig som huvudpersonen och med narrativet göra ert budskap lättare att komma ihåg.

 

Om du är mer nyfiken på storytelling rekommenderar vi Donald Millers gratis e-bok “How to tell a story”, som finns att ladda ner online. Detta inlägg baseras i sak på hans storytelling-principer.