Hur kan man se vad SEO-leverantören gör

4

Publicerad 25 januari 2011, 09:01 av Viva Media

Är en av de vanligaste frågor jag får på möten och i samtal med företag som köper sökmotoroptimering. De som har köpt sökmotoroptimering som syftar till att öka inlänkning till sin hemsida, så kan man faktiskt på egen hand undersöka vart länkar till sin hemsida kommer ifrån.

Dokumentation från SEO-leverantören

Jag förespråkar att man väljer en leverantör som på ett tydligt sätt visar någon typ av dokumentation om vart man får länkar ifrån. Man ska helt enkelt kunna ge invändningar på hemsidan där länken ligger. Får man ingen dokumentation, men ändå känner trygghet hos vald leverantör kan man använda sig utav en handfull verktyg. Följande verktyg har jag använt mig utav när jag har gjort granskningar av SEO-företag.

Yahoo Link Search

Yahoo är den sökmotorn som ger bäst väldigt bra och överskådligt resultat.

För att göra en länksökning ska du gå in på www.yahoo.se. Skriv sedan link:www.adressen.se. Därefter klickar du på ‘Webbsökning’.

Du får fram ett resultat, med olika valmöjligheter i menyn. Dels kan du sortera bort interna länkar och endast se länkar som kommer från andra sajter. Utöver det kan du välja om du vill se länkar som går till startsidan, eller även se länkar som går till alla sidor i din hemsida. Viktigt att notera så kan du få en indikation om du bara får länkar till startsidan och eller även till undersidor. Det är även viktigt att få länkar speciellt till kategorisidor för att få ut så mycket som möjligt av sin sökmotoroptimering.

Backlinkwatch

Är nästa verktyg (LÄNK) som på ett tydligt sätt visar dig vilket ord som är en länk till din hemsida, det finns nämligen inte med i Yahoo. I bilden nedan kan man exempelvis se vilka sajter uniflex.se får och vad länken innehåller för ord amt om länken är en bild.

Webbmaster tools

De som inte har ett Google konto, och lagt till sin sajt i Webbmaster tools måste göra det nu. Datan du får därifrån ska man ändock ta med några nypor (även nävar) med salt. Men du kan bland annat se vart du får länkar ifrån som inte syns i Yahoo Link Search, eller i Backlinkwatch.com

Bilderna nedan är två urklipp från Webbmaster tools.

Open Site Explorer

Ytterligare ett komplement till de övriga verktygen är Open Site Explorer. Det är lite mer avancerat och kräver mer djuplodande kunskaper. Exempelvis hur man tolkar de olika mätvärden. Hur som haver kan man hitta sajter som länkar till dig som inte uppdagas i de övriga.

Ta inte informationen ur sitt sammanhang

Det här är lite mer tekniskt och är svårt att förstå sig på. Det viktiga i sammanhanget är att man dels ser att man får länkar från sin leverantör. Dessutom godkänner den miljön ‘länken’ figurerar i. Samma krav som man ställer på miljön i printannonsering bör även vara en självklarhet inom digital marknadsföring.

Det är många gånger svårt att komma underfund med vem som har lagt upp länken om det är just det man vill ha svar på. Det blir ännu svårare när man har anlitat ett par olika SEO-leverantörer under en tid då tekniken som används är och kan vara snarlika varandra.

Utöver det, har man en aktiv digital närvaro så kan man få länkar till sin hemsida kontinuerligt. En kund till dig kan få för sig att skriva en rad om din produkt på facebook, som sedermera sprids till en som skriver en bloggpost som i sin tur länkar till ditt företag. Likaså om man aktivt arbetar med pressreleaser på rätt sätt. Det måste man sära på vid granskning och undersökning av inlänkning.

Med andra ord måste man kartlägga hur det ser ut idag, och jämföra det med uppgifterna man får ut efter några veckor/månader.

Har du tips eller erfarenheter av andra verktyg får du gärna delge det i en kommentar nedan.

Nicklas Larenholtz,  Sökkonsulterna Oberoende förmedlare och rådgivare av sökmotoroptimering.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy