Hur påverkas Adwords-annonsering av Google Instant?

Tanken med Google Instant I september lanserade Google “Instant Search”. Tanken är att den nya söktjänsten ska effektivisera och förenkla sökningar genom att ge förslag på sökord medan du skriver i sökfältet men ger även sökträffar och sökresultat. Google Instant försöker med andra ord att förutspå vad du vill söka efter och föreslår utefter det […]

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

Tanken med Google Instant

I september lanserade Google “Instant Search”. Tanken är att den nya söktjänsten ska effektivisera och förenkla sökningar genom att ge förslag på sökord medan du skriver i sökfältet men ger även sökträffar och sökresultat. Google Instant försöker med andra ord att förutspå vad du vill söka efter och föreslår utefter det relevanta annonser och sökresultat för varje ny bokstav du lägger till. Ska du exempelvis söka efter ”sökmotoroptimering” börjar du med att skriva ”sök…” och Adwordsannonser och sökträffar för ”söka jobb” visas. Detta är alltså den sökfrågan som enligt Google är mest trolig utifrån de bokstäver du skrivit. Allt eftersom du fortsätter skriva och lägger till fler bokstäver får du tillsist förslag på ”sökmotoroptimering.”

Annonsvisningar

Då kan man undra vad detta kommer innebära för Adwordsannonsörer? Första intrycket blir självklart att det kommer bli väldigt många visningar i förhållande till antalet klick, vilket i sin tur försämrar CTR-värdet. Lägre klickfrekvens innebär lägre kvalitetspoäng och högre klickkostnader. Men faktum är att visningar räknas först då användaren trycker på sök- eller enterknappen, klickar någonstans på sidan eller om man slutar skriva och resultatet får visas i minst tre sekunder.

Vikten av Adwordsannonsering

Google Instant gör det möjligt att skumma igenom sökresultat under tiden som man skriver vilket gör det extra viktigt att dina sponsrade länkar ligger på topp placeringar. Google räknar med att det kommer visas någonstans mellan fem till sju gånger fler resultatsidor för en genomsnittlig sökning om man jämför med hur det sett ut tidigare. Det kan innebära att i varumärkesbyggande syfte kan sponsrade länkar i samband med Google Instant öka kännedomen kring ditt varumärke. Men då sökträffarna ändras medan du skriver kommer detta antagligen påverka sökbeteendet och framförallt hur man använder sig av Adwordsannonser.

Med Google Instant kan det komma att bli lättare att justera och modifiera din sökfråga och målet är att du ska få annonser och sökträffar som bättre stämmer överens med det du söker efter. Det är inte bara visningar och CTR som påverkas utan med detta nya gränsnitt kommer det även finnas fördelar med att jobba med bredare matchningar på dina sökord och det kan vara fördelaktigt att använda sig av kortare mer specifika sökbegrepp än längre söktermer. Förmodligen kommer det bli viktigare än någonsin att aktivt och kontinuerligt jobba med och utvärdera ditt Adwordskonto.