Hur påverkas vi av Googles nya faktaruta?
Igår skrev jag en artikel om att Google under de närmaste dagarna kommer att rulla ut Knowledge Graph (sin nya faktaruta) i Sverige. Vi behövde inte vänta länge då vi redan dagen efter deras uttalande kunde börja se detta i våra sökresultat. Förändrar detta vårt sätt att läsa sökresultatet? Det är fortfarande tidigt att […]
Igår skrev jag en artikel om att Google under de närmaste dagarna kommer att rulla ut Knowledge Graph (sin nya faktaruta) i Sverige. Vi behövde inte vänta länge då vi redan dagen efter deras uttalande kunde börja se detta i våra sökresultat.
Förändrar detta vårt sätt att läsa sökresultatet?
Det är fortfarande tidigt att spekulera kring detta men här är några av mina egna tankar kring detta och hur jag tror att det kommer förändra vårt sätt att läsa sökresultatet.
Hur läser vi sökresultatet idag?
Det har gjorts en mängd tester och undersökningar via sk ’eye tracking’ på hur vi läser Googles sökresultat. Som bilden ovan visar fokuserar vi mest på resultatet i den övre vänstra kolumnen. Vi lägger väldigt lite fokus på resultatet (de sponsrade länkarna) ute till höger. Frågan är hur denna bild kommer se ut i kommande undersökningar?
Positivt för Google Adwords?
Med Googles nya faktaruta flyttas vårt fokus från den vänstra kolumnen till den högra, kanske kan detta bidra till att vi får ett ökat intresse av AdWords-annonserna i den högra kolumnen?
Det finns många teorier om detta och Googles grundare Larry Page nämnde följande i ett uttalande:
’The Knowledge Graph does run on the right hand side where the ads also run. Prospect there could be some short-term impacts on that, but I think the primary thing is getting people better answers is really good for our business.’
En annan faktor som styrker teorin om att det kan vara positivt för Google AdWords är att jag ibland sett sökresultat där topp-annonserna (längst upp till vänster ovanför det organiska resultatet) haft en svagare bakgrund än normalt. Detta gör att det blir svårare att urskilja sponsrat från organiskt (ej i detta fallet).
Med Knowledge Graph i samma höjd som det sponsrade resultatet är det lätt att användaren förväxlar organiskt med sponsrat.
Positivt för relaterade varumärken
Vi kan även se att olika varumärken framhävs i kombination med en sökning. Det blir extra uppenbart i exemplet nedan där Kalmar FF har sin röda logotyp medan Kalmar Öland Airport och Kalmar Län saknar det, den röda logotypen får direkt min uppmärksamhet.
Det är sommartid och många sökningar på semesterorten ’Kalmar’, positivt för fotbollslaget Kalmar FF som tar uppmärksamheten i sökresultatet.
Inom SEO har det länge pratats om vikten av att bygga sitt varumärke online, kanske blir det ännu viktigare nu? Att företaget förknippas med ett geografiskt område, en känd person eller andra relationer som Google ser, just för att få en ökad exponering.
Fortfarande många frågetecken
Googles sökresultat förändras hela tiden där hundratals faktorer påverkar det resultat vi ser och jag är övertygad om att vi inom de närmaste veckorna kommer se ytterligare förändringar i SERP:en.
Google Knowledge Graph visas endast för vissa typer av sökningar idag och det skall bli intressant att följa utvecklingen för hur detta kommer utökas framöver. T ex kan vi idag se faktarutan vid sökningar på ’Ingvar Kamprad’ men inte företaget ’IKEA’.
Hur påverkar denna uppdatering dig?