Hur skapar jag bra innehåll & vem bär ansvaret?

textinnehåll av låg kvalitet har under en längre tid varit ett stort problem för Google och andra sökmotorer. Under hela 2010 och början av 2011 har Google presenterat flera algoritmer som ska hålla innehåll av låg kvalitet borta från sökresultaten. Man vet inte mycket om hur Googles algoritmer bedömer innehåll eller vad som de egentligen […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

textinnehåll av låg kvalitet har under en längre tid varit ett stort problem för Google och andra sökmotorer. Under hela 2010 och början av 2011 har Google presenterat flera algoritmer som ska hålla innehåll av låg kvalitet borta från sökresultaten.

Man vet inte mycket om hur Googles algoritmer bedömer innehåll eller vad som de egentligen ser som bra. Man kan bara spekulera. Men vad man däremot kan se är vad som inte är bra.  Rör man bara vid ytan så kan man genast se att Google inte gillar slarvigt textinnehåll med dålig stavning. Google gillar inte ett innehåll som inte erbjuder ett värde för läsaren eller som tillför något nytt till diskussionen på det aktuella området. Google gillar inte heller ett innehåll som stoppats fullt med nyckelord med avsikt att förvirra sökmotorerna.

Med den här artikeln vill etablera vad som är bra textinnehåll och hur ni ska kunna skapa ett så kvalitativt innehåll som möjligt.

Så bygger du ett bra textinnehåll!

Google har under på senare tid tagit i med hårdhandskarna mot dåligt textinnehåll genom att ta upp ämnet för diskussion. Samtidigt har man som sagt börjat bygga allt fler algoritmer som ska säkerställa ett kvalitativt textinnehåll. Vi vet inte exakt vad Google premierar, men generellt sett så ska textinnehåll på nätet vara:

  • Relevant
  • Kvalitativt
  • Auktoritärt

Ska man bygga en webbplats med ett kvalitativt textinnehåll bör man först och främst tänka på att skriva för besökaren. Det är därför hemsidan finns, glöm aldrig det!  Sökmotorerna kommer i andra hand. Tänk dig in i dina besökares situation och framställ en text med ett bra innehåll. Arbeta med rubriker och små stycken för att portionera texten. Google vill inte presentera in sida i SERPen som inte håller rätt kvalitet och som är en auktoritet på området.

Hur skapar jag en bra text för webben?

Med dessa vaga direktiv skall du sedan kunna skapa en text till din webbplats? Nej, man behöver naturligtvis mer inspiration! Tänk på att bygga din text kring:

  • Vilka är era mål? Vart vill ni nå? Vilka kunder strävar ni efter?
  • Hur skapar jag värde och relevans för min kundgrupp?
  • Se till att ha en god grund i din meta-data. Vilka sökord är viktigast för mig? Återkommer de relevant i rubriker och brödtext?

Det finns inge som exakt kan säga vad bra innehåll är. Det är du som kan din bransch bäst. Läs igenom din text och se om det är något som ni kan stå för och som är intressant för läsaren. Låt gärna flera läsa texten innan den publiceras!

Vem bär ansvaret?

Vilka ska egentligen ta ansvaret för att webbplatser fylls med bra innehåll? Är det Google, företagsägarna eller skribenterna? Troligtvis så är det alla!

Så länge spammare finns så är det Google uppgift att handla.  Det är upp till alla i omgivningen att hjälpas åt för att tillsammans slå vakt om kvalitativt innehåll på nätet. I och med att riktlinjerna som finns är en enda stor gråzon för vad som är tillåtet och hur man egentligen ska skriva för nätet. Som skribent har man ingen generell genre att referera till när det gäller webbinnehåll. Kanske är det för att webbtext ska anta så många olika former eller är det för att den ständigt förändras?

Googles algoritmer och textinnehåll är något som etablerar många frågetecken. Exakt vad som premieras är inte fastställt. Vad som dock är säkert är att vi själva kan avgöra vad som är kvalitet! Det är en bra början!

Inspiration till inlägget kommer från Bruceclay.com.