Hur utvärderar du din besökarstatistik i GA?
Grunden i all form av beslutsfattande är alltid information. Utan information blir ett beslut snarare en aktion utifrån magkänsla vilket ökar risken för felbedömning av en situation. Internet har idag en enorm fördel eftersom mätbarhetet och spårbarheten är överlägsen andra medier. Google Analytics är idag marknadsledande vad gäller statistikverktyg på massmarknad och dess enkelhet kombinerat […]
Grunden i all form av beslutsfattande är alltid information. Utan information blir ett beslut snarare en aktion utifrån magkänsla vilket ökar risken för felbedömning av en situation. Internet har idag en enorm fördel eftersom mätbarhetet och spårbarheten är överlägsen andra medier. Google Analytics är idag marknadsledande vad gäller statistikverktyg på massmarknad och dess enkelhet kombinerat med ständiga utvecklande gör den till ovärderlig informationskälla. I mina tidigare inlägg har jag skrivit mycket om olika strategier för att få en ökad konvertering på en hemsida
men jag tänkte att det ibland är bra att gå ’back to basics’.
Att få en konverterande kund kräver såklart att din hemsida driver besökare som finner ditt innehåll relevant och intressant. I Google Analyitcs vill jag lyfta fram några viktiga mätpunkter som visar om din trafik är bra eller mindre bra.
Trafikanalys i Google Analytics
Avvisningsfrekvens (eller bouncers rate) mäter delen av de besökare som väljer att lämna din hemsida så snart de kommit in på den. Om du har 80% avvisningsfrekvens betyder det att 8 av 10 besökare ser besöket som ’fel’ utifrån sin förväntan och således väljer att gå vidare. Normal avvisningsfrekvens ligger enligt min erfarenhet runt 25% då det alltid är vanligt att man driver trafik som missuppfattat erbjudandet på en hemsida.
Nästa biten i denna grundläggande analys är genomsnittlig sidbesök per besökare. När du väl fått besökaren till din hemsida vill du självklart att den läser och konsumerar ditt innehåll. Om du går igenom din hemsida så får du en uppfattning om hur många sidor du har som är relevanta och där du önskar att en besökare ska läsa innehållet. Om statistiken visar att besökaren konsumerar betydligt färre sidor så har du problem att leda besökaren rätt. Kopplat till genomsnittlig sidbesök bör du även analysera genomsnittlig tid per besökare. Hur länge stannar en besökare på respektive undersida? Pröva själv att läsa ditt innehåll och ta tiden. Om du behöver 2 minuter på dig att skumma igenom din egen sida och statistiken säger att besökaren endast lägger 1 minut måste du vara väldigt tydlig i att framhäva vad som är viktigt på hemsidan. Glöm inte heller att analysera vart besökaren tar vägen från var och en av dina undersidor. Om besökaren lämnar din hemsida efter att ta kikat på din i särklass absolut viktigaste undersida så har du ett problem. Kanske måste du lägga om innehållet så att du leder besökaren till ditt kontaktformulär?
Slutligen, vem är besökaren? Är den ny eller återkommande? Detta är såklart viktigt. Om du har en tjänst eller produkt som kräver ständigt inflöde av nya kunder gäller det att göra ovan analys på kunder som just är unika. Annars bygger du ditt beslutsunderlag på aktiviteten av en återkommande besökare.