Intelligence – din personliga webbanalytiker!
Har du Google Analytics på din hemsida men känner att du inte riktigt har koll på trafiken? Du kanske marknadsför hemsidan i flera olika medier men vet inte hur du ska mäta och följa upp utfallet? Då kan Intelligence vara räddningen. Mäter avvikelser Intelligence fungerar som din personliga webbanalytiker och håller koll på all data […]
Har du Google Analytics på din hemsida men känner att du inte riktigt har koll på trafiken? Du kanske marknadsför hemsidan i flera olika medier men vet inte hur du ska mäta och följa upp utfallet? Då kan Intelligence vara räddningen.
Mäter avvikelser
Intelligence fungerar som din personliga webbanalytiker och håller koll på all data som Google Analytics samlar in. Så fort någonting avviker från det normala så skapas en ’varning’. Detta behöver inte vara någonting negativ utan kan t.ex. handla om att besökarantalet varit 50% högre än nomalt en dag, eller att trafikkällan google / oganic lett till 100% fler genomförda köp.
Dagliga, Veckovisa eller Månatliga varningar
Genom att välja dagliga, veckovisa eller månatliga varningar kan vi se olika typer av trender. Under dagliga varningar se vi kortvariga trender som bygger på avvikelser som händer från dag till dag. Här kan t.ex. en order innehåller ovanligt många produkter komma upp som en varning en dag och säger kanske inte så mycket mer än att vi fått in en stor order just den dagen. Ett annat exempel är att vi skickat ut ett nyhetsbrev som gett oss ett stort antal besök under en dag. I detta fall kan Intelligence vara ett bra verktyg för att analysera utfallet och vilka parametrar som påverkades. Kanske ledde den ökade trafiken till en försämrad avvisningsfrekvens eller ökat antal sidvisningar av en särskild undersida?
Varningar på vecko- och månadsnivå ger oss mer information om mer långsiktiga trender. Vi kan t.ex. upptäcka att en särskild AdWords-kampanj börjar konvertera mindre antal besökare till kunder. Detta kan bero på att en konkurrent har ett bättre erbjudande på samma produkt. Genom Intelligence har vi möjlighet att hitta dessa avvikelser som vi annars hade missat och vidta passande åtgärder.
Var proaktiv – använd anpassade varningar
I många fall har man nyckeltal som man vet med sig att man vill bevaka, men inte vill behöva logga in varje dag och klicka sig fram till rätt rapport. Genom Intelligence anpassade rapporter kan man själv ställa in de nyckeltal man vill bevaka och låta Google Analytics skicka en notifikation om avvikelsen uppkommer. Notifikationen skickas till dig via mail eller sms om du råkar befinna dig i USA. Detta kan vara ett bra verktyg om du t.ex. vill kunna följa hur en annonskampanj prestera och bli notifierad om den sjunker under de miniminivåer som du satt upp.
Läs om fler sätt att ta kontroll över din analytics-statistik.