Intern och extern länkstruktur
Intern länkstruktur Länkstrukturen på en webbplats är en viktig faktor som påverkar rankingen i resultatlistorna. Det handlar om hur väl alla sidor är kopplade till varandra samt hur hierarkin är uppbyggd. Man bör alltid sträva efter en så grund hierarki som möjligt för att underlätta både för en användare samt en sökrobot. Antalet ”klick”, som […]
Intern länkstruktur
Länkstrukturen på en webbplats är en viktig faktor som påverkar rankingen i resultatlistorna.
Det handlar om hur väl alla sidor är kopplade till varandra samt hur hierarkin är uppbyggd. Man bör alltid sträva efter en så grund hierarki som möjligt för att underlätta både för en användare samt en sökrobot.
Antalet ”klick”, som behövs för att nå en sida kan vara avgörande för om en användare väljer att lämna webbplatsen, eller om en sökrobot får problem med att indexera undersidor så djupt ner i hierarkin.
För att uppnå en så grund hierarki som möjligt använder man ofta en webbplatskarta (sitemap), en sida som innehåller länkar till alla områden på webbplatsen.
Webbplatskartan förbättrar den interna länkstrukturen genom att alla delar på webbplatsen kopplas samman. En användare kan via webbplatskartan få en tydlig överblick över webbsidans olika delar samtidigt som en sökrobot enkelt kan hitta alla sidor.
Extern länkstruktur
Med extern länkstruktur menar man länkar som pekar till webbplatsen.
I Googles PageRank-algoritm värderas inlänkar väldigt högt och är ofta helt avgörande för vilken position som en webbsida får i sökresultatet. Dock finns det mycket att tänka på när det gäller inlänkar, vilka man länkar till och vilka man får länkar från.
Google förespråkar att man skall försöka få naturliga inlänkar från relevanta sidor, dvs sidor inom samma område.
Exempel:
En sida som handlar om ”länkstruktur” länkar till en annan sida som också handlar om länkstruktur. Namnet på länken är ”länkstruktur”.
I Googles ögon ses detta som en röst för att målsidan är relevant för ordet ”länkstruktur” (kan tänkas uppfylla användarens behov i förhållande till sökordet), och den sidan bör därför ranka bättre i sökresultaten.
Hade denna länk istället kommit från en sida som handlar om exempelvis ”bilar”, så hade det inte varit lika relevant till ”länkstruktur”, varav effekten av länken inte blivit lika kraftig.
Det är även mycket viktigt att tänka på vilka sidor man länkar till, länkar man till otillåtna webbplatser så kan man straffas och få en sämre ranking.
”Den som alltid talar sanning har råd att hålla sig med ett dåligt minne”