• Analys
  • Content
  • Konverteringsstrategier
  • Sociala Medier

Intervju med Alexander Vucic kring modern digital rådgivning


av Arash Gilan

Under 2017 tänkte vi träffa ett antal medarbetare på Viva för att få inblick i vad de gör och få tips, tankar och råd utifrån deras expertis. Ni kommer lära känna våra medarbetare bättre men även få inblick i deras vardag. Först ut träffar vi en av våra mer seniora konsulter som under flera år jobbat som strategisk rådgivare åt våra största kunder. Vi träffar honom över en kopp kaffe och ber om några tips kring digital marknadsföring.

Hej, kan du berätta vad du heter och vad du jobbar med?

Jag heter Alexander och jobbar med strategisk och taktisk rådgivning kring medieval och marknadsföring.

Du som har många års erfarenhet kring digital rådgivning, vad skulle du säga är det absolut viktigaste att tänka på strategiskt kring digital marknadsföring? 

Viktigt att tänka på är att se till att ha en längre strategi på plats från första början för sitt bolag/varumärke. Därefter kan man titta efter vilka kanaler som är mest lämpade för att supporta målet. När man valt kanalerna är det viktigt att sätta ett eller två taktiska mål för de unika kanalerna som hjälper till att styra mot det strategiska målet. Tänk holistiskt och försök se ditt eget bolag utifrån dina presumtiva kunders vinkel, inte din egen.

Kan du kort ge oss dina 5 bästa tips för året som ligger framför?

  1. Vikten av sociala medier

Den kontaktyta som kommer växa mest under 2017 är sociala medier eftersom de låter dina kunder kommunicera med dig direkt. Du som bolag kan då lätt ta en expertroll inom din nisch vilket gör att bolaget kan bygga ett förtroende direkt mot kunderna. Vi tillåts skapa relationer digitalt och kommunikationen sker på ett så enkelt sätt. Värna om dessa relationer då det är lättare än någonsin för en nöjd kund att sprida sin nöjdhet till sina vänner genom en länk på sociala medier.

  1. Sökmotorerna kommer fortsätta sin frammarsch

Under 2017 kommer det likt föregående år handla mer och mer om att möta en sökande person när de väl letar efter något. Ett exempel är att det som butiksägare går att koppla ihop sin butik till Google Maps så att kunden vägleds fram till ens dörr då de letar efter en lokal butik. Sökandet efter att köpa produkter och tjänster kommer fortsätta blomstra under 2017 och kring detta kommer det bli en fajt på sökmotorerna. Google i all ära – där återfinns volymen. Bing har dock oftast bättre konverteringsgrad men saknar volymen.

  1. Data och åter data

Analysera allt och lite till. Det här året kommer alla prata om vikten av att analysera och spara data för att få så mycket kunskap som möjligt om ens besökare på hemsidan, ens kunder i butiken o.s.v. Mitt råd är att se till att verkligen veta vad siffrorna betyder, för att sedan omvandla dem till idéer som kan resultera i en kampanj riktad mot en viss målgrupp med ett visst budskap och vid en viss tid på dygnet. Gör det inte för invecklat utan håll det enkelt – man behöver inte ge sig på attributionsmodeller eller kohortanalyser det första man gör.

  1. Influencers är dagens Hollywood

Genom att betala influencers kan man sprida sitt varumärke genom betalda ambassadörer som skriver om en eller säger något i sin vlogg om ens varumärke eller produkt. Detta fungerar väldigt bra då många vill hitta sina tvillingsjälar och ”göra det som de gör”, vare sig det är att köpa en viss typ av klocka eller laga en viss maträtt med en ny typ av superfrö i. Mitt tips är att satsa på mikrobloggare så att man får ihop en mängd mindre influencers som sprider ens budskap. Detta för att de alla har sin egen lilla skara följare som ser upp till dem utifrån tvillingsjälsprincipen och för att mikrobloggare kan ha ett större trovärdighetskapital.

  1. Video är A och O

Man vill hellre titta på en film som är 30 sekunder lång än läsa en text som tar lika lång tid att läsa. Lägg inte vikt på hur filmen ser ut till en början. Det viktiga är att få fram material som man sedan kan sprida och låta ens följare i exempelvis sociala medier få bedöma och kommentera. Det kan handla om att informera kring något, göra reklam för extraöppet eller liknande. Tänk på att anpassa filmen till den kanal du ska få ut den i. Se till exempel till att en film som läggs ut på Facebook är mellan 5 och 20 sekunder lång, och glöm inte addera text då många tittar på film utan ljud när de skrollar i sitt flöde på Facebook. Det finns många bra gratisprogram för att redigera sina filmer innan man delar dem med världen.

Någon sista reflektion?

Tänk på att oavsett vilken bransch du själv verkar i så är vi alla människor i Sverige och majoriteten av oss använder sociala medier, tittar på klipp på YouTube och kollar mobilen både det första och sista vi gör på dagen. Det som främst binder alla svenska internetanvändare samman är dock att vi använder oss av sökmotorer för att få hjälp med att hitta det vi söker efter.

 

Tack Alex för din tid och dina värdefulla råd!