Google: 2-3 meningar unikt content räcker
I helgen publicerades en intervju mellan Eric Enge och Matt Cutts på Stone Temple där dom pratar om vad som gör en webbplats kvalitativ. Något som genast skapade panik i SEO-branschen var följande uttalande av Matt Cutts gällande infographics som bäddas in på webbsidor: ’I would not be surprised if at some point in the […]
I helgen publicerades en intervju mellan Eric Enge och Matt Cutts på Stone Temple där dom pratar om vad som gör en webbplats kvalitativ.
Något som genast skapade panik i SEO-branschen var följande uttalande av Matt Cutts gällande infographics som bäddas in på webbsidor:
’I would not be surprised if at some point in the future we did not start to discount these infographic-type links to a degree.’
VA? Ska Google sluta värdera länkar i dina infographics som andra bäddar in på sin webbplats? Nej, självklart kommer dom inte göra det. Jag tror att Matt är inne på de infographics som skapas i fel syfte, som länkbeten, bara för att få länkar till sig. Ross Hudgens skrev igår ett blogginlägg om hur du framtidssäkrar dina infographics strategier som jag gillar skarpt.
Utöver detta kan man kort sammanfatta intervjun med:
- Google gillar unikt content som ger något nytt till läsaren. Det räcker inte med att skriva om text som redan finns.
- Matt säger att 2-3 meningar unikt content räcker för att en sida inte ska räknas som ’tunt innehåll’.
- Fokusera på en egen och unik nisch om det redan finns många konkurrenter i din bransch.
Det är svårt att sammanfatta hela intervjun djupare, men jag tycker den är väldigt läsvärd och man kan tolka Matts svar på olika sätt. Intervjun kan du läsa här!
Vad får du för reflektioner av den?