Introduktion till sökmotoroptimering
Vad är sökmotoroptimering? Hur fungerar sökmotorer? Hur kan man själv arbeta för att komma högre upp i sökresultaten? Det är av de frågor som kommer besvaras i de guider som kommer att presenteras framöver. Skillnad mellan PPC och SEO Jag kommer att använda Googles sökmotor som exempel när jag beskriver skillnaderna mellan PPC och SEO. […]
Vad är sökmotoroptimering? Hur fungerar sökmotorer? Hur kan man själv arbeta för att komma högre upp i sökresultaten? Det är av de frågor som kommer besvaras i de guider som kommer att presenteras framöver.
Skillnad mellan PPC och SEO
Jag kommer att använda Googles sökmotor som exempel när jag beskriver skillnaderna mellan PPC och SEO.
PPC
PPC betyder ’Pay Per Click’ eller ’betala per klick’. Det ligger i Googles högra spalt och i det gula toppfältet. Det innebär att man betalar varje gång någon klickar på en sponsrad länk. Det kan vara ett mycket effektivt sätt att snabbt få trafik till sin webbplats. Den sponsrade länken ligger kvar så länge som man betalar.
SEO
SEO betyder ’Search Engine Optimization’ eller ’sökmotoroptimering (SEO)’ och sökresultatet ligger i Googles stora fält till vänster. Det är ett långsiktigt arbete och resultatet syns oftast i regel först efter 2-8 veckor. Den stora vinsten ligger i att man inte behöver betala per klick varje gång någon klickar på en länk i sökresultatet, vilket är en stor fördel om anstormningen av besökare är stor.
Relevansoptimeringens två delar
Onpage-optimering
Onpage-optimering innebär att man optimerar det innehåll som finns på webbplatsen. Innehållet på en webbplats är mycket viktigt både för besökare och sökmotorer. Här är några övergripande punkter att tänka på:
- Se till att sökmotorerna hittar webbplatsen.
- Se till att ha ett bra innehåll, så att sökmotorerna får en korrekt uppfattning om vad sidorna handlar om.
- Undvik att bli straffad eller bortfiltrerad.
I artiklar framöver kommer jag att gå betydligt djupare in på dessa delar.
Offpage-optimering
Offpage-optimering är den delen av optimeringen som sker externt. Inlänkar, dvs länkar från andra webbplatser är mycket viktigt. Sökmotorerna mäter hur många inlänkar som finns in till webbplatsen och tillsammans med sidans innehåll avgörs vilken position webbsidan hamnar i sökresultatet.
Sammanfattning
I den här artiklen har jag gått igenom väldigt översiktligt de olika delar som ingår i sökmotoroptimering. Framöver kommer jag gå in i detalj på hur man kan förbättra sin webbplats ur sökmotorsynpunkt, med konkreta exempel.